Advertentie

Huisvestingsprobleem burgemeesters wordt nijpend

Driekwart van de burgemeesters die na 2009 zijn benoemd, heeft problemen met de huisvesting. 80 procent van hen heeft zijn huis in de vorige gemeente nog niet verkocht. De helft van de burgemeesters slaagde er niet in binnen een jaar te wonen in de gemeente waar zij burgemeester waren geworden, zoals de Gemeentewet voorschrijft. Voor een derde was de vergoeding voor de dubbele woonlasten onvoldoende.

13 april 2011
De burgemeesters roepen minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) op snel te komen met een oplossing voor hun huisvestingsproblemen. Veel burgemeesters hebben dubbele woonlasten, omdat ze er niet in slagen na hun benoeming hun huis te verkopen, meldt het Nederlands Genootschap van Burgemeesters. Burgemeesters zijn verplicht te wonen in de gemeente waar ze zijn benoemd.
80 procent niet verkocht
Driekwart van de burgemeesters die na 2009 zijn benoemd, heeft problemen met de huisvesting. 80 procent van hen heeft zijn huis in de vorige gemeente nog niet verkocht. De helft van de burgemeesters slaagde er niet in binnen een jaar te wonen in de gemeente waar zij burgemeester waren geworden, zoals de Gemeentewet voorschrijft. Voor een derde was de vergoeding voor de dubbele woonlasten onvoldoende.

Geen informatie
De burgemeesters zijn nu gepikeerd, omdat het ministerie geen enkele informatie geeft over een mogelijke oplossing. Het genootschap heeft een brief aan Donner en de Tweede Kamer gestuurd.

Problemen
De huidige situatie kan voor de bestuurders grote problemen opleveren zoals bij voormalig burgemeester Hulman van Den Helder. Hulman kocht de woning kort na zijn aantreden in 2007. Hij kreeg echter zijn oude huis in Rotterdam niet verkocht en kwam met zijn wethouders een vergoeding overeen van 3200 euro per maand toegekend voor de dubbele woonlasten als gevolg van de verhuisplicht.

Huis in Spanje
Naderhand bleek dat Hulman had verzuimd om aan het college de hypotheek van een huis in Spanje op te geven, evenals het wachtgeld dat hij kreeg als oud-wethouder van Rotterdam en het inkomen van zijn vrouw. De wethouders zegden toen het vertrouwen in hem op. Na mislukte bemiddelingspogingen kwamen Hulman en Den Helder overeen dat de burgemeester ontslag zou nemen, zonder wachtgeld en schadeclaims. In ruil nam de gemeente de villa van hem over, maar die is tot op heden nog niet verkocht.

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bond / Adviseur
Dit is een probleem waar iedere verhuizende woningbezitter mee te maken heeft. Alleen hebben de meesten niet zo'n goed baan als een burgemeester.
Als Donner al een oplossing zou moeten bieden is het dat de verplichting om in de eigen gemeente te gaan wonen pas ingaat als het vorige huis is verkocht. Dan maar forenzen, of een kamer huren. Maar zeker niet de gemeenschap laten betalen voor de consquenties van het wisselen van baan.
Ben
Ja ik heb een ook een beroep met een woonplicht in de gemeente. Ik moe(s)t er toch ook zelf voor opdraaien en heb geen cent compensatie gehad voor een dubbele woonlasten.......
J.G.A.M. Mulder / ambtenaar
Jan legt de vinger op de zere plek. De burgemeesters hebben er zelf voor gezorgd dat de ambtswoningen weinig meer voorkomen. Zij wilden liever een riante villa in een rustige, groene, kindvriendelijke wijk in de gemeente. Zij vergaten voor het gemak dat zij bij het aanvaarden van nieuwe aanstelling elders, moesten verhuizen. Destijds ging dat simpel. De huizenmarkt was nog goe. Nu het minder gaat, gaan zij piepen over dubbele woonlasten.
Advies aan Donner:
verplicht iedere gemeente tot het hebben van een ambtswoning waarvoor de burgemeester een door een onafhankelijke partij bepaalde huurvergoeding voor betaald (zonder de vaste lasten) of
hef de verhuisverplichting op. Het is dan aan de burgemeester of hij/zij er voor kiest om dagelijks heen en weer te rijden. De fiscale woon/werkvergoeding is dan van toepassing.
De huidige burgemeesters krijgen geen vergoeding. Vele nederlanders kampen met hetzelfde probleem. Een burgemeester heeft een voorbeeldfunctie. OOK hierin.
Einde van het gezeur.
J. Piet / accountant voor M.V.O.
Volgens mij is de vraagprijs gewoon te hoog.
gerrie
Ze solliciteren zelf, lijkt mij gewoon beroepsrisico die iedere andere wereldburger ook heeft. Dus eerst nadenken en dan doen, zo werkt het nu eenmaal
H. Karelsen / belastingdeurwaarder
Ben het met alle voorgaande reacties eens. Voor Jan met de pet met een verhuisplicht wordt helemaal niets geregeld en voor die dikbetaalde burrgemeesters wel ??
Onbestaanbaar
Jan / ambtenaar
Veel beter zou zijn de verplichting van burgemeesters (en wethouders ook trouwens) om in de gemeente waar ze werken te wonen, te schrappen. De redenering dat ze dan beter in de plaatselijke gemeenschap worden opgenomen of dat ze nodig zijn bij een crisis is achterhaald. Het eerste gaat zeker in wat grotere gemeenten niet op maar ook voor de wat kleinere gemeenten maakt het toch niet uit waar de burgemeester slaapt? Voor wat betreft het tweede: voor hem (of haar) is er wel een ander collegelid beschikbaar (als loco-burgemeester). Er zullen altijd wel een paar wethouders wèl in de gemeente wonen. Ondertussen kan de burgemeester per snelle (politie)auto of helicopter worden opgehaald zo nodig.
Rob
Wat een onzin toch weer. waarom moeten burgemeesters weer voorrang krijgen t.o.v. gewone brugers? het is gewoon een algemene trend dat woningen tegenwoordig heel lang te koop staan, helemaal de hele dure. Daar heeft iedere Nederlander die een woning verkoopt mee te maken (en dus ook vaak met dubbele lasten), dus deze burgervaders moet niet zo zeiken.
criticus
Tja, toen er goud geld te verdienen was op de woningmarkt, wilde elke burgemeester ene eigen huis ipv een ambtswoning. Alel ambtswoningen moesten verkocht worden.
Maar nu die winsten er niet zijn, mag de gemeente er weer voor op draaien.
Een beetje hypocriet en makkelijk vind ik het standpunt van de burgemeesters toch wel...
Advertentie