Hoge toon
Zwaneveld schrijft in het jaarverslag over 2009 dat ambtenaren aangeven dat discussies die zij voeren met hun leidinggevenden vaak op hoge toon gevoerd werden en dat daarbij frases werden gebruikt als ,,ik procedeer je kapot'' en ,,als je hier een klacht over indient, dan zorg ik dat je nergens meer in de gemeente aan de bak komt''.
Signalen
Signalen van intimidatie bij gemeente Rotterdam
De Rotterdamse ombudsman Annemieke Zwaneveld maakt zich ,,serieuze zorgen om signalen die mogelijk duiden op een cultuurprobleem binnen…
Een woordvoerder van de ombudsman benadrukt dat het vooralsnog om signalen gaat en niet om feiten. Hij zei dat deze signalen in voorgaande jaren niet zijn geconstateerd en niet kan verklaren waar deze nu vandaan komen. ,,Dit signaal maakt ons echter extra alert op toekomstige signalen.'' Volgens hem lukt het niet altijd de signalen te onderzoeken, omdat mensen zich soms weer terugtrekken.
Vertrokken
Volgens de ombudsman heeft een aantal ambtenaren besloten niet meer voor hun leidinggevenden te willen werken en is uit eigen beweging vertrokken. De werknemers durfden het niet aan een (officiële) klacht in te dienen. ,,In de voorkomende gevallen zal de ombudsman zo nodig ambtshalve overgaan tot het instellen van een onderzoek'', staat in het jaarverslag.
Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat het college van burgemeester en wethouders de signalen zeer serieus neemt en binnenkort met een uitgebreidere reactie op het hele rapport komt.
Klachten
De Rotterdamse ombudsman kreeg vorig jaar 893 klachten, een jaar eerder waren dat er nog 933. In totaal werden er afgelopen jaar 885 behandeld, waarbij naar 176 klachten een uitgebreid onderzoek werd ingesteld. Over de gemeentelijke dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid werd 280 keer geklaagd, bijna een derde meer dan in 2008. Volgens de ombudsman zou die stijging wel eens te maken kunnen hebben met de economische crisis.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ja, in tijd van bezuinigingen volgen harde maatregelen. In plaats van hun rug recht houden bij het zekerstellen van(personeels-)budgetten worden de ondergeschikten aangepakt. Met name de medewerkers waarvan de leidinggevenden de indruk hebben dat hun productiviteit wat achterbllijft, zonder dat zij bij desbetreffende medewerker naar de reden(en) daarvan informeren, hebben het te verduren. Een slechte beoordeling is een ander middel...... Jammer. Gelukkig komen er ook altijd weer rondes waarbij diezelfde leidinggevenden sneuvelen.
Dit is helaas geen Rotterdams probleem. Alleen is de ombudsman van de gemeente Rotterdam krachtig genoeg om dit kenbaar te maken.
In Den Haag heerst ook deze verrotte cultuur, afkomstig van wethouders en directeuren, maar men dekt elkaar. Schandalig en schofterig... Maar in Den Haag sneuvelt dan wel de schaal-11 functionaris maar niet de directeur of wethouder...
Het artikel gaat over intimidatie binnen de gemeentelijke diensten. Op het eind onder het kopje 'klachten' wordt geschreven dat over de dienst SoZaWe 280 klachten zijn binnengekomen. Zal best kloppen, maar dat zijn dan klanten van SoZaWe en geen 280 klachten van medewerkers over hun leidinggevenden. Die indruk wordt nu wel gewekt. Klachten van klanten moet je uiteraard ook serieus nemen, maar dat onderdeel hoort in dit artikel in ieder geval niet thuis.