Overslaan en naar de inhoud gaan

Minister wil Nederlandse spoorbeveiliging Maastricht-België

Minister Eurlings wil dat bij het aanpassen van het onbeveiligde spoortraject tussen Maastricht en de Belgische grens niet alleen naar…

Geen systeem
Volgens Prorail is de huidige situatie echter niet gevaarlijk: 'Er rijden weinig treinen en er zijn geen wissels in gebruik dus is voor dit traject een ontheffing verleend op de eis op een beveiligingssysteem', zegt woordvoerder René Vegter van Prorail: 'Maar omdat we natuurlijk altijd de veiligheid verder willen verhogen gaan we toch beveiliging installeren'.

Treinen aangepast
Eurlings geeft de voorkeur aan het Nederlandse ATB-systeem of het nieuwere ATB-vv systeem. Dit laatste systeem is extra beveiligd tegen door rood rijden en had een dodelijk ongelukken zoals de crash bij Halle en de botsing bij Barendrecht afgelopen jaar wellicht kunnen voorkomen. Nadeel bij de invoering van dit systeem is echter dat hiervoor de Belgische treinen aangepast moeten worden. Er rijden namelijk geen Nederlandse treinen op het traject. Daarom zal Eurlings eerst overleggen met de zuiderburen.

Halle
Bij het Krokodilsysteem hoeven de Belgische treinen niet aangepast te worden. Probleem hiermee is echter dat het systeem treinen niet automatisch tot stilstand brengt maar alleen een geluidssignaal aan de machinist stuurt. Het Krokodilsysteem was overigens niet in gebruik op de plek van de recente treincrash in Halle.

Halle
Bij het Krokodilsysteem hoeven de Belgische treinen niet aangepast te worden. Probleem hiermee is echter dat het systeem treinen niet automatisch tot stilstand brengt maar alleen een geluidssignaal aan de machinist stuurt. Het Krokodilsysteem was overigens niet in gebruik op de plek van de recente treincrash in Halle.

Bij het Krokodilsysteem hoeven de Belgische treinen niet aangepast te worden. Probleem hiermee is echter dat het systeem treinen niet automatisch tot stilstand brengt maar alleen een geluidssignaal aan de machinist stuurt. Het Krokodilsysteem was overigens niet in gebruik op de plek van de recente treincrash in Halle.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in