Advertentie

Een logo voor de raad? Niet doen, zegt deze strateeg

‘Het succes van een huisstijl is niet het ontwerp, maar een consequent gebruik ervan’

28 juli 2023
Raadzaal Rotterdam ANP
De raadzaal van RotterdamANP/Hans Tak

Gemeenten maakten een fout als ze ervoor kiezen om voor de gemeenteraad een apart logo of een aparte huisstijl te creëren. Dat zegt merk- en designstrateeg Roel Stavorinus van strategisch adviesbureau JohnVenn Agency. Juist uniformiteit versterkt de positie van de gemeente als ‘merk’, en een aparte benadering van de raad schept een ongewenst precedent.

Inkomensconsulent

BMC
Inkomensconsulent

Klantmanager Werk Brabant

BMC
Klantmanager Werk Brabant

Rotterdam

Stavorinus schreef zijn visie over deze logokeuze op in een column voor vakblad MarketingTribune. De aanleiding: de gemeenteraad van Rotterdam die op 7 juli jongstleden een nieuw logo presenteerde. Hij was eerder enthousiast over de professionaliteit van de huisstijl van de gemeente, maar waarschuwde er toen voor dat er bij publieke organisaties vaker sprake is van huisvlijt. Dat is wanneer mensen van binnen de organisatie zomaar iets maken buiten de huisstijl om.

Huisvlijt

Dat kan zijn vanuit enthousiasme, opportunisme of budgettaire redenen. ‘Die wethouder die zijn eigen project zo bijzonder vindt, dat het een eigen label verdient of die projectgroep die vindt dat communiceren met die ene specifieke doelgroep toch écht om een andere aanpak vraagt.’ Nu de raad een apart logo heeft gekregen zet dat volgens Stavorinus de deur op een kier voor elke entiteit binnen de gemeentelijke organisatie om een uniek logo te willen. Het schept een precedent.

Afbakenen

‘Het college van B&W heeft een uitgesprokener logo nodig, want ook het college is net iets anders. En omdat de ene wijkraad de andere niet is, pleit die wijkraad ook voor een eigen logo. En ga zo maar door. Mensen hebben de behoefte om vlaggetjes te planten en terreinen af te bakenen. Mijn organisatie, mijn afdeling, mijn project en mijn positie zijn net iets anders en net iets belangrijker, en dat legitimeert volgens hen een eigen symboliek’, aldus Stavorinus.

Je losweken van de gemeentelijke eenheid, door te stellen dat je anders bent, is een superslecht idee.

Uniformiteit wekt vertrouwen

Juist voor een gemeente is het volgens hem belangrijk om onder dezelfde vlag te werken. Dat is duidelijk, efficiënt en schept vertrouwen. Inwoners moeten direct kunnen zien dat communicatie afkomstig is van hun lokale bestuur. ‘Het succes van een huisstijl is niet het ontwerp, maar een consequent gebruik ervan. Elk initiatief en alle communicatie draagt dan bij aan de zichtbaarheid en de herkenbaarheid van de gehele gemeentelijke organisatie.’ Stavorinus wijst daarbij naar andere grote steden als Amsterdam, Den Haag en Eindhoven die gewoon werken met een uniform logo.

Ook andere gemeenten

Toch is Rotterdam zeker niet de enige gemeente wiens gemeenteraad met haar logo buiten de gemeentelijke organisatie wordt geplaatst. De gemeenteraad van Almere bijvoorbeeld. Die is online ondergebracht op een andere website dan de rest van de gemeente en draagt de naam ‘Raad van Almere’. Ook het logo is geheel anders. In de gemeente Schagen gebruikt men een ander logo en zelfs een andere naam. De lokale politiek is daar te vinden via ‘Raadzaam Schagen’. Ook in Goirle is het logo anders, en er zijn meer voorbeelden te vinden.

Betrokkenheid

De afwijking van de reguliere huisstijl, waar vaak flink in geïnvesteerd is, is een ultieme poging om inwoners te prikkelen om zich actiever te bemoeien met de lokale politiek. Raadscommunicatie is bij sommige gemeenten nog steeds een ondergeschoven kindje, en wanneer er dan toch budget en ambtelijke capaciteit beschikbaar komt lijkt het creëren van een nieuw beeldmerk en een website vaak een goede eerste stap.

Superslecht idee

Dat is het volgens Stavorinus beslist niet. In plaats van dat het gebruik van een ander logo de positie van de raad versterkt verzwakt het juist de positie van de organisatie als geheel. ‘Je losweken van de gemeentelijke eenheid, door te stellen dat je anders bent, is een superslecht idee. Er zijn ongetwijfeld goede argumenten vanuit het staatsrecht, vanuit positie of belang, maar vanuit het perspectief van merkstrategie, communicatie en het beheer van de huisstijl van een grote en complexe gemeentelijke organisatie is het bijzonder onverstandig.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie