Wat vorige regeringen de afgelopen veertig jaar niet is gelukt, wil het kabinet Rutte III nu binnen zes maanden realiseren: met wet- dan wel regelgeving komen die een experiment met gereguleerde wietteelt mogelijk maakt.
Polderwiet
Dat er nu wel een experiment komt is op het eerste gezicht verbazend, want de coalitiepartners staan lijnrecht tegenover elkaar. De…
Het huidige gedoogbeleid houdt in dat coffeeshops wel hasj en wiet mogen verkopen, maar de teelt en levering aan de shops wordt overgelaten aan het criminele circuit. Opsporing en vervolging leiden in de regel tot verschuivingen in de markt van de criminele telers, maar als iets in de afgelopen veertig jaar is gebleken, is het wel dat er geen gram minder door wordt geteeld of geleverd.
Dat er nu wel een experiment komt is op het eerste gezicht verbazend, want de coalitiepartners staan lijnrecht tegenover elkaar. De Christen- Unie en het CDA hebben zich altijd mordicus tegen het legaliseren van wietteelt uitgesproken, terwijl D66 een warm pleitbezorger van een ruimer cannabisbeleid is. Aan de andere kant is het juist wel logisch dat een kabinet waarin partijen die op dit gebied tegenovergestelde meningen hebben juist tot dit beleid komen. Want het is vlees noch vis.
Het experiment houdt in dat zes tot tien (middel-)grote gemeenten toezicht gaan houden op lokale plantages. Begin november hadden zich al dertig gemeenten aangemeld. Zo’n klein aantal plantages kan natuurlijk nooit voldoende verschillende soorten hasj en wiet leveren om daadwerkelijk te concurreren met criminele leveranciers. Je kunt je afvragen hoe waardevol zo’n experiment is als maar een zeer beperkt deel van de aanvoer in handen van de overheid komt, in een zeer beperkt aantal gemeenten. De criminele teelt zal er niet veel van te lijden hebben en het is maar de vraag of dergelijke experimenten tot enig inzicht zullen leiden hoe Nederland eruit zou zien wanneer softdrugs uit het criminele circuit gehaald worden.
De boodschap die het kabinet met deze maatregelen uitzendt is dubbel: het produceren van hasj en wiet is crimineel en dient vervolgd, maar tegelijkertijd gaat de staat wel zelf toezicht houden op gemeentelijke productie van hetzelfde product. Welk normen- en waardenpatroon ligt daaraan ten grondslag? Het is het ultieme polderen, dat er meer op gericht lijkt de coalitiepartners tevreden te stellen dan op het maken van keuzes die getuigen van een visie. Te vrezen valt dat dit de komende jaren niet het enige beleidsonderwerp wordt waar het bijeenhouden van de coalitie prevaleert boven gedegen beleidsvoering.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De heer De Kluis heeft een punt maar je kunt ook stellen dat er eindelijk een voet tussen de deur naar legalisering van wietteelt is gezet.
En ondertussen verplaatst drugsoverlast zich steeds meer over Nederland. Rotterdamse drugsrunners kom je al lang niet meer alleen tegen in grenssteden.
Opstelten kan trots zijn met zijn beleid om buitenlanders te weren uit coffeeshops. Drugsoverlast in de woonbuurten allemaal dankzij Opstelten.
https://www.crimesite.nl/drugsmaffia-steeds-meer …
Na de onthullingen afgelopen week bij Nieuwsuur is te meer duidelijk dat het beleid van Opstelten slechts gestoeld was op zijn eigen imago. Crimefighter hmmm
Maar de werkelijke discussie wordt ook nu weer niet gevoerd, want hoe staat het nu echt met onze coffeeshops en de "problematiek" eromheen?
Er is zoveel mis rondom het niet regelen ervan, dat de hele sector gewoon kapotgemaakt is.
1.Alle growshops zijn uitgeroeid
2.De recente uitspraak Checkpoint.
3.Roosendaal, what can i say?
4.Razzia's op kleine thuistelers en chronisch zieken.
Honderden Damocles woningsluitingen.
6.Opsporing en vervolging omtrent wiet kost jaarlijks zo'n €350 miljoen. Bedank Ivo maar
7.Hoeveel belasting betaalt een coffeeshop over verkoop? 8.Wat zou een wiettaks op kunnen leveren?
9.De hoeveelheid in beslag genomen materiaal is bijna gelijk aan de jaarlijkse binnenlandse verbruiksmarkt.
Onthullingen Nieuwsuur
Ivo, bedankt.