Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeenten bijten als één groep meer van zich af

Gemeenten kopen steeds vaker samen hun digitale processen in, constateert KING-directeur Larissa Zegveld deze week in Binnenlands…

Gemeenten kopen steeds vaker samen hun digitale processen in, constateert KING-directeur Larissa Zegveld deze week in Binnenlands Bestuur. Bij nieuwe ict-projecten kunnen ze als één groep meer van zich afbijten en scherpere eisen stellen aan de markt.

Samenwerken op ICT-gebied loont
Het gezamenlijk optrekken bij het digitaliseren van gemeenten is hard nodig. Er is de laatste jaren op dit punt een hoop veranderd, vertelt Zegveld. De ict-afdelingen begonnen klein, vaak nog in een apart hoekje. Inmiddels is het een primair proces. Gemeenten breidden in de loop der jaren hun websites uit en zijn die ook gaan inzetten voor dienstverlening.  Zegveld vindt dat samenwerken bij deze digitalisering loont. ‘Dienstverlening van gemeenten lijkt 388 keer op elkaar. Het kostte veel tijd om gemeenten in te laten zien dat veel zaken gezamenlijk kunnen worden opgepakt. Ze vreesden vaak voor verlies van autonomie en willen – nog steeds – graag hun eigen ‘lokale kleur’ houden. Daarnaast heeft elke gemeente zijn eigen beleid en prioriteiten. Maar ik zie die houding veranderen. Gemeenten leren graag van elkaar, zoeken elkaar op. Het was voor ons vijf jaar geleden nog erg moeilijk om de G4 samen aan tafel te krijgen, nu is dat vanzelfsprekend.’

Jarenlang klachten op te langzame gemeenten

Dat gemeenten niet alleen samen hun digitale processen uitdenken en inrichten, maar ook samen inkopen, is even wennen voor de betrokken partijen, zo vertelt Zegveld. Daarbij boeten ze wel wat in aan zelfstandigheid: de wensen en eisen moeten eerst met elkaar worden afgestemd, voordat een gezamenlijk digitaliseringsproject van start gaat. ‘Aan de andere kant horen we al vijftien jaar lang klachten van het gemeentelijke werkveld. Zo zou het tempo van gemeenten te laag liggen. Met name voor kleinere gemeenten is het eigenlijk niet te doen om met alle digitalisering mee te gaan. Zij hebben bijvoorbeeld niet de middelen om voor elk onderdeel een eigen functionaris aan te stellen en de kennis daarmee in eigen huis te hebben.’ 


Meegaan met de samenleving
Met de nieuwe aanpak denkt Zegveld dat gemeenten nu meer mogelijkheden krijgen om toch op tijd te digitaliseren. ‘De samenleving verandert momenteel razendsnel en de burger verwacht dat een gemeente daarin meegaat. Je hebt als gemeente eigenlijk niet meer de keuze om alles zelfstandig te regelen.’


Dit is een ingekorte versie. Lees het volledige verhaal in Binnenlands Bestuur nummer 8.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kaatje

Is dit reclame? De functionarissen in dienst bij de aanbesteder, die hieraan ook hun salaris danken, blijven dit als een soort mantra herhalen. de praktijk van de afgelopen jaren verdwijnt steeds verder uit zicht. Waarom niet eerst eens laten zien wat men geleerd heeft van de fouten en uitleggen hoe men dit in de toekomst gaat voorkomen?

Op 24 april 2017, 17:35
Werner

Hoe meer samenvoeging hoe minder privacy er zal zijn voor de burger.

Op 27 april 2017, 11:50
Ruud

Weer grotere problemen voor de burger dus.

Op 1 mei 2017, 17:12

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in