Beter dan collega's
Dat blijkt uit het Burgerjaarverslag 2010 van Den Haag. Dit is een jaarlijks verslag van ‘de burgemeester’ van de contacten die de gemeente met burgers heeft gehad. Burgemeester Van Aartsen houdt zich in 22% van de specifiek aan hem gerichte brieven van burgers niet aan de wettelijke termijn van zes weken, meldt hij. Daarmee doet hij het beter dan zijn collega’s binnen het stadsbestuur. Van de bijna 3000 brieven voor de burgemeester, één van de wethouders of het hele college werd afgelopen jaar slechts zeventig procent binnen zes weken afgehandeld.
Voorbeeldfunctie
Door de meer dan incidentele overschrijding van de wettelijke termijn, vervult het gemeentebestuur niet de voorbeeldfunctie die het graag zou willen. Dat de gemeente zich niet houdt aan de wettelijke termijn is ‘een slechte zaak’, zegt een woordvoerder. ‘Dat moet beter’.
90 procent
Hij wijst op het ‘ambitieniveau’ van het gemeentebestuur. De gemeente wil de afhandelingssnelheid van de post verbeteren totdat negentig procent van alle brieven binnen vier weken is afgehandeld. Om dat voor elkaar te krijgen heeft de gemeente ambtenaren aangewezen die de afhandeling van post ‘scherp in de gaten’ gaan houden ‘en aan de bel trekken als een brief te lang dreigt te blijven liggen’.
Verkeersdrempels
Bij de gemeentelijke diensten komen jaarlijks ook nog zo’n 3340 brieven van bewoners of bedrijven. Deze brieven wil Den Haag binnen vier weken afhandelen. Dat lukt in 96% van de gevallen. Wel zijn er grote verschillen in de snelheid tussen verschillende soorten post. Zo zijn alle vragen over stambomen, fotobestellingen en de geschiedenis van Den Haag binnen vier weken afgehandeld, maar is zestig procent van de ‘verzoeken vrije verkoop in het kader van antispeculatiebeding’ niet op tijd afgehandeld. Ook 37% van de brieven over verkeersdrempels en herinrichting wordt niet binnen de afgesproken vier weken afgehandeld.
Piercings
Ook bij de vergunningen is er groot verschil. Zo worden parkeervergunningen, bouwvergunningen en vergunningen voor het zetten van tatoeages en piericings altijd op tijd verleend. Maar de kapvergunning wordt in een kwart van de gevallen niet binnen de wettelijke termijn verleend.
Den Haag te laat met brieven en vergunningen
De gemeente Den Haag beantwoordt dertig procent van de brieven van burgers niet binnen de wettelijke termijn van zes weken. Ook bij een…
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Men zou ook eens kunnen kijken naar een van de oorzaken: de post-uitlokkende regelgeving. Bijvoorbeeld: al die 'verzoeken vrije verkoop ikv antispeculatie', worden die uiteindelijk toegewezen? - dan kan een hele postrivier worden afgedamd door de veroorzakende regelgeving te wijzigen. Of in te trekken natuurlijk. Het risico van speculatie met gewone nieuwbouwhuisjes is toch verwaarloosbaar klein geworden.
Te weinig personeel, en incompetente leidinggevenden...
Goh, ik stuurde een brief aan Van Aartsen die volgens mij niet eens bij hem terechtkwam. Maar hij was wel binnen een week of twee afgehandeld. Alleen door degene die het niet had mogen ebantwoorden. Deze ersoon had bij de rechter gelogen, en dit werd aan de burgemeester kenbaar gemaakt. Dus de brief was mede een impliciete kalcht over de liegende ambtenaar, en in een integere organisatie beantwoordt de persoon over wie geklaagd wordt de biref niet. Overigens herhaalde deze persoon weer de leugens die door de werkleijkheid, de feiten, de notulen en het vonnis van de rechtbank worden weersproken. Maar de liegende ambtenaar werd wel geloofd. Wat een heerlijke gemeente Den Haag. Een poeha-gemeente met een te groet bek, derhalve. Maar de brief was inderdaad door deze persoon, die het niet had mogen beantwoorden, binnen een week of twee beantwoord. Netjes...
Als er straks 10% ambtenaren uit gaan, worden deze percentages alleen maar hoger en daar helpt geen moedertjelief tegen. Tenzij de overgebleven ambtenaren van hun werk afgehaald worden om brieven te gaan beantwoorden. En dan krijg je daar weer klachten over. Het draait allemaal om hetzelfde. Burgers, bedrijven, instellingen en ook politici, verwachten meer van de ambtenaren dan die ooit kunnen leveren. Ik kan me niet voorstellen dat er een situatie komt als b.v. bij een tankstation (waar het ook soms druk en soms rustig is) waar de klant in de rij moet staan als het druk is en de medewerker achter het loket rustig een Priveetje kan lezen of een puzzeltje kan oplossen als het rustig is.