Gemeenten en provincies massaal samengevoegd
De nieuwe coalitiepartijen VVD en PvdA zouden van plan zijn om vrijwel alle gemeenten samen te voegen en de provincies tot vijf landsdelen
De nieuwe coalitie is van plan om gemeenten massaal te laten fuseren. Zou zouden er alleen nog maar gemeenten over mogen blijven met minimaal 100 duizend inwoners. Provincies zouden worden teruggebracht tot vijf 'landsdelen'. Dat melden bronnen aan de Telegraaf.
Bijna alle gemeenten
De operatie zou vrijwel elke gemeente raken aangezien slechts 25 van de 415 gemeenten over meer dan 100 duizend inwoners beschikken. Hoe de landsdelen er precies uit zouden te komen zien is niet duidelijk, maar er zou in ieder geval sprake zijn van samenvoeging van de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland waarbij de Noordoostpolder mogelijk daarvan wordt losgekoppeld.
Lees alle recente ontwikkelingen in het Dossier Regeerakkoord 2012
Reacties: 50
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Meer denken in Virtuele gemeenten met centrale diensten: Denk aan Paspoort.nl, Rijbewijs.nl, Openbareverlichting.nl, Riolering.nl, Trouwen.nl, Huisvesten.nl
Gewaagd. Zo lang wij de menselijke maat niet uit het oog verliezen wordt hiermee iig het begrijp regionale samenwerking nieuw leven ingeblazen. Gemeentegrenzen vormen nu vaak een barrière waardoor gemeente vanuit een ' ieder voor zich' modus het wiel blijven uitvinden.
Dat is veel eerder nodig dan het opheffen van een hoop gemeenten die kleiner zijn dan 100.000 en die vaak beter functioneren dan menig grotere gemeente. Vaak is er ook grotere betrokkenheid/binding van de burger met hun lokale bestuurders (zie de opkomstcijfers bij de verkiezingen). 50.000 is ook groot genoeg.
Zaken als wegbeheer en openbaar vervoer zouden landelijk via bijvoorbeeld Rijkswaterstaat geregeld kunnen worden.
Of de schaalvergroting ook kostenbesparing tot gevolg zal hebben is te betwijfelen. Eerder grotere afstand tot de burger en een stimulans voor megalomaner denken. Ik zie de eerste megagemeentehuizen al verschijnen waar ambtenaren gemiddeld genomen verder en langer voor zullen moeten reizen. Tel uit je winst.
Ook in dit regeerakkoord lijkt op dit punt de oplossing de boventoon te gaan voeren met alle vervelende consequenties van dien (overbodige en nutteloze discussies). En het ergste is, dat als het middel wordt genoemd zoals in het regeerakkoord de bijbehorende argumenten erbij worden gezocht en dan snapt niemand het meer. Laat ik duidelijk zijn, ik ben niet tegen herindeling, maar begin wel aan de goede kant!
En de VVD vindt het best, liberalen hebben geen last van zoiets als een visie.
Het simpel vergroten van de schaal voorkomt dat gepruts niet. Daarvoor heb je gwoon goede managers nodig en die zijn niet veelvoorkomend in gemeenteland.
door betrokkenheid , deskundigheid ,transparantheid en integriteit verworven veroverde terrein door de lokale partijen ongedaan te maken.
Menselijke Maat
Overigens verdient de huidige (wild)groei van samenwerkingsverbanden tussen gemeenten natuurlijk ook niet de schoonheidsprijs. Maar ook dit is blijkbaar een oplossing voor een probleem.
Daarom goed om eerst vooral op dit probleem te focussen en daarbij onderscheid te maken tussen het dilemma van ambtelijke schaalgrootte versus politiek-democratische 'nabijheid' of democratische legitimatie.
Ga zo door PvdA en VVD: weg met al die micro koninkrijkjes.
Ook gemeenten van meer dan 100000 inwoners werken nu al samen in meerdere gemeenschappelijke regelingen van regio's. De afstand tussen uitvoerende organisaties en gemeenteraden wordt te groot.
Met de nieuwe provincies is het belangrijk om met de waterhuishouding rekening te houden. Een deel van Nederland ligt immers ver onder de waterspiegel, een deel heeft veel last van hoog water in de rivieren en een deel ligt hoog en droog.
Als echte D66’er ben je altijd op zoek naar een betere bestuurbaarheid van de overheid. Deze moet recht doen aan moderne opvattingen van politieke besluitvorming, nieuwe inzichten op het gebied van besturen, het effectief gebruik maken van democratische beginselen en burgerparticipatie en het efficiënt inrichten van de ambtelijke bedrijfsvoering.
Mijn voorstel zou zijn om de provincies op te heffen en alle gemeenten om te dopen tot service en dienstverlenende centra en de politieke besluitvorming en bestuurlijke verantwoordelijkheid neer te leggen op regionaal niveau.
Nederland wordt dan opgedeeld in een logisch ingedeelde regiostructuur, waar een gekozen parlement , zoals Gemeenteraad en Provinciale Staten , wordt geïnstalleerd als Regioraad, die vervolgens een College kiezen onder leiding van een Regioburgemeester of Commissaris.
De 4 grote steden kun je beschouwen als een regio, eventueel naar behoefte aangevuld met randgemeenten.
Waarom deze gedachte?
Veel gemeenten, en zeker kleine gemeenten, bereiken de grenzen van de groei en kunnen dikwijls de financiele doelstellingen niet meer bereiken en zitten met begrotingstekorten. Gemeenten kunnen de expertise op een aantal kerntaken niet meer zelf organiseren of het ontbreekt aan de nodige kwaliteit en deskundigheid in het eigen ambtenarenapparaat. De uitvoering van taken worden steeds duurder en men zoekt daarom steeds meer samenwerking met andere gemeenten om de kosten te drukken en de efficiency te verhogen. Ook zijn veel taken uit noodzaak geprivatiseerd en in handen gekomen van commerciële ondernemingen en/of maatschappelijke instellingen. De financiele en beleidsmatige verantwoordelijkheid is echter door de wettelijke zorgplicht bij de gemeenten gebleven en kan de financiele situatie onbeheersbaar maken. De gemeenten die daardoor in de problemen zijn gekomen zijn genoegzaam bekend. De gemeenten worden tevens geconfronteerd met nieuwe kerntaken, die zijn overgeheveld van provincie of rijk naar de lokale overheid, zijnde de gemeenten.
Om die redenen zoeken gemeenten veelvuldig uit noodzaak hun toevlucht in deels intergemeentelijke samenwerkingsverbanden voor de uitvoering van gemeenschappelijke taken.
Daarnaast worden steeds meer beleidsmatige en complexe taken opgeschaald naar een regionale samenwerkingsverband in de vorm van een Gemeenschappelijke Regeling een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur door en uit de deelnemende gemeenten. Zij krijgen vergaande bestuurlijke bevoegdheden en mandaten van colleges en gemeenteraden.
Te denken valt aan taken op het gebied van ruimtelijke ordening, veiligheid en handhaving, jeugdzorg, arbeidsbemiddeling en voorziening, milieu en WMO.
Ook de democratische legitimiteit wordt daarbij een hoge mate veronachtzaamt, omdat geen rechtstreekse bemoeienis meer hebben op wat zich in zo’n GR afspeelt. De gemeenteraden van aangesloten gemeenten hebben nauwelijks meer invloed op de beleidsvoering en besluitvorming van het door de colleges van B&W gekozen Algemene en Dagelijkse Bestuur.
Het verschijnsel doet zich nu voor, dat deze regio-organisatie zich versterkt met deskundige ambtenaren van gemeenten of van andere overheidsorganen. Er worden op regionaal niveau beleidsplannen, uitvoeringscenario’s en strategische programma’s bedacht, besloten en uitgevoerd. De gemeenten hebben zich daarin te schikken en hebben nauwelijks nog invloed en controle op dit proces. De Regio wordt dus een allesbepalende factor. De gemeenten veranderen dan in uitvoerende en dienstverlenende organen. Immers op hoger niveau wordt het beleid bepaald. Door devaluatie van functies en uitholling van taken worden functies opgeheven of overgeheveld naar de Regio en verliest men ook kwalitatief goed personeel. Tevens wordt het moeilijk om aantrekkelijk te blijven voor nieuwe medewerkers. Zeker jongeren kiezen niet meer voor de overheid.
De provincie komt eveneens in de verdrukking. Veel taken heeft ze moeten afstaan aan de gemeenten. De provincie wordt steeds minder slagvaardig, omdat ze ver afstaat van de praktijk en steeds meer afhankelijk wordt van de inbreng en informatie van de gemeenten, terwijl ze tegelijkertijd op afstand moet opereren. Het belangrijkste bestaansrecht is gelegen in de uitvoering , opgedragen taken, de toezichthoudende taak en de adviserende en bemiddelende taken gegeven door het rijk.
Deze taken worden steeds meer ingevuld door de Regio’s en grote gemeenten. Daar is meer voeling met de praktijk en kan een rechtstreekse en directe maatregel worden genomen. Veel van deze taken zijn of worden verschoven en ingevuld op regio-niveau of gemeentelijk niveau. Het bestaansrecht van de provincie wordt danig aangetast, als je bedenkt dat dit ook in een operationele professionele zelfstandig functionerende organisatievorm kan worden uitgevoerd.
Als we dit zien als een natuurlijke en noodzakelijke ontwikkeling dan wordt het in mij ogen tijd om eens na te denken aan een betere besturing van dit geheel.
Peter Coopmans, Etten Leur, lid D66
Komt het burgerparticitie daardoor niet in gevaar,afstand burger versus politiek wordt daardoor nog groter als het nu al is?.
Paginatie