Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeenten betalen rekening binnen twee weken

De Achterhoek bindt de strijd aan met de kredietcrisis. Elk Achterhoeks bedrijf dat een dienst levert aan een gemeente in die regio krijgt…

Opmerkelijk
En dat is een opmerkelijke stap. Normaal kan het voldoen van de factuur door een gemeente namelijk wel oplopen tot een wachttijd van vier maanden. ‘Dat is meestal geen onwil,’ zegt secretaris Jan Bart Wilschut van de regio Achterhoek, ‘maar het heeft te maken met het checken van de nota’s. Vaak moet dat dubbel gecheckt worden en soms blijft een rekening net even wat langer op een bureau liggen.’

 

Krediet
De Regio Achterhoek, het samenwerkingsverband van de acht Achterhoekse gemeenten is ervan overtuigd dat dit de ondernemers ook echt zal helpen: Wilschut: ‘momenteel is het voor ondernemers erg moeilijk om een krediet of kredietfaciliteit te krijgen. De banken durven het niet te geven. Wanneer bedrijven een liquiditeitsprobleem hebben en niets kunnen voorfinancieren zal deze methode ze zeker kunnen redden.’

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Mooi gebaar
Maar volgens de secretaris van de Regio Achterhoek gaat het niet alleen maar om het geld: ‘Het is ook een mooi gebaar naar de bedrijven toe, dat we het met z’n allen moeten doen en dat we de ondernemers steunen.’

 

Bouwopdrachten
De regeling geldt niet alleen voor kleinere opdrachten, zoals de catering of de inrichting van gemeentelijke aangelegenheden. Maar ook grotere bouwopdrachten die miljoenen kosten kunnen nu binnen twee weken betaald worden. Het vergt overigens nog wel wat aanpassingsvermogen binnen de betalingssystemen van de gemeenten. Maar enkele van hen hebben al aangekondigd de regeling per direct in te laten gaan.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

‘Het is een heel simpel en eenvoudig uit te voeren idee, ik hoop dat dit voorbeeld ook landelijk doet volgen,’ aldus Jan Bart Wilschut.

 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Toon Hartjes

Het voorstel om nota's binnen 2 weken te betalen om bedrijven enigszins tegemoet te komen in deze zware tijden is natuurlijk prachtig, maar indien een organisatie zijn werkproces goed heeft georganiseerd en ook goed gebruik maakt van de technische hulpmiddelen (zoals digitaliseren van facturen) zal de behandelingstijd van een factuur al kort zijn. Het verbaast me dan ook dat in het artikel wordt gesproken over een wachttijd van 4 maanden voordat een factuur wordt voldaan en dat dit meestal géén onwil is maar dat dit komt door het checken en dubbel checken van de nota's waardoor deze wat langer blijft liggen op een bureau. Als ik dit zo lees dan heb ik het vermoeden dat hier iemand een groot probleem heeft met zijn attitude. Mijns inziens is het toch niet meer dan normaal dat facturen binnen een redelijke termijn worden voldaan. In onze gemeente is die termijn maximaal 3 weken maar daar zitten we veelal ruim onder (uitzonderingen daargelaten, maar die hebben dan ook een duidelijk aanwijsbare reden).
De aangekondigde werkwijze (betalen binnen 2 weken) had al bijna een gewoonte moeten zijn!

Op 11 februari 2009, 16:09

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in