Overslaan en naar de inhoud gaan

Misleidende factuur 'enorm misverstand'

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten waarschuwt haar leden voor ‘misleidende facturen’ van het Instituut voor het Midden- en…

Drie cent
Het IMK heeft in juni alle gemeenten een factuur gestuurd voor de 'gemeentelijke bijdrage voor het basispakket van diensten'. Het IMK rekent drie cent per inwoner. Uit de toelichting op de factuur blijkt dat het onder meer gaat om ondersteunende diensten als het gratis beschikbaar stellen van de kennis van het IMK, gratis voorlichting en informatie en de gratis helpdesk.

 

Misleiding
In een brief aan het IMK schrijft de VNG dat er ‘voor zover wij hebben kunnen nagaan (...) geen enkele juridische grondslag (is) voor de door u aan onze leden verstuurde facturen.’ De suggestie in de toelichting op de factuur dat de VNG de afname van het basispakket diensten door gemeenten zou ondersteunen, betitelt de VNG als ‘misleiding’. De VNG adviseert haar leden die al hebben betaald, het geld terug te vorderen. Als er veel gedupeerde gemeenten zijn en het IMK weigert het geld terug te betalen, zal de VNG overwegen om in een gezamenlijke actie namens haar leden de onverschuldigd betaalde gelden in rechte op het IMK terug te vorderen.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Misverstand
Volgens Michelle Jongebloet van het IMK is er sprake van ‘een enorm misverstand. Wij verrichten al jaren ondersteunende dienstverlening voor gemeenten. Sinds we in 1996 een commercieel bedrijf zijn geworden, zijn we niet meer verplicht opgenomen in basispakket van diensten en worden we ook niet langer door de VNG voorgeschreven. Daarom vragen we op basis van argumenten juist om een vrijwillige bijdrage van gemeenten.’ In de toelichting die het IMK mee stuurt staat dit duidelijk vermeld, maar in de factuur niet. Jongebloet ‘kan zich voorstellen dat dat tot verwarring leidt.’ Net als het verzoek aan gemeenten om de bijdrage aan het IMK op te nemen in de begroting van 2010. ‘Dat hadden we kunnen uitleggen op de factuur.’

 

Zwaar middel
Het heeft Jongebloet verrast dat de VNG geen contact heeft opgenomen met het IMK. ‘Er is direct een zwaar middel ingezet, namelijk een persbericht met de zwaar aangezette kop “Facturen IMK over basispakket van diensten misleidend”.’ Volgens Jongebloet hebben zich nog geen gemeenten gemeld die hun geld terug willen. Het is haar niet bekend hoeveel gemeenten de vrijwillige bijdrage inmiddels hebben betaald.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Tom

In deze tijd van aquisitiefraude, spookfacturen, en neprekeningen is het IMK zeer onzorgvuldig te werk gegaan.
Als het IMK hun imago wat waard is, zou ik een excuusbrief zenden aan alle factuurontvangers, en duidelijk uiteenzetten wat de bedoeling is, en waarom men geld vraagt.
Indien men dit nalaat, en alleen over een weer met VNG gaat bekvechten, zijn zij niets meer of minder als andere spookfactuurverzenders.
Aan het IMK dus de beslissing.

Op 28 augustus 2009, 09:07
marlène

Voor mij was de bijgaande brief duidelijk. Ik heb dan ook niet betaald. Je betaalt privé toch ook niet klakkeloos alle facturen? Ook op het werk moet je iedere factuur beoordelen.

Op 28 augustus 2009, 09:22

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in