bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Burgerzaken in 2018: zonder slimme en dienstverlenende ambtenaren kan het niet

Burgerzaken in 2018: zonder slimme en dienstverlenende ambtenaren kan het niet

10 september 2018
A5-1040X225.jpg

In de afgelopen jaren is uw werk als ambtenaar binnen burgerzaken flink veranderd. Onder andere de digitalisering heeft deze veranderingen in stroomversnelling gebracht en dit gaat de komende jaren alleen nog maar verder. Nieuwe vaardigheden zijn nodig om uw werk goed te blijven doen en continue zelfontwikkeling houdt u scherp. Maar ondanks al deze veranderingen en nieuwe technologieën blijft u als ambtenaar een belangrijke spin in het web en is dienstverlening belangrijker dan ooit.

Burgers verwachten een persoonlijke dienstverlening

In onze huidige maatschappij verwacht men een persoonlijke en professionele dienstverlening. Ik als burger kom met een vraag en ik wil een antwoord dat past bij mijn situatie. Ga daar maar eens goed mee om binnen uw werk. Er wordt namelijk niet alleen verwacht dat u volledig op de hoogte bent van alle regels en wetten, maar dat u ook kunt inspelen op elk karakter dat voor u staat. Al deze karakters hebben hun eigen behoeften en verwachtingen. En doordat burgers steeds mondiger worden, zijn ze niet bang om u precies te vertellen hoe u volgens hen uw werk moet doen. Inspelen op deze verwachtingen, verschillende karakters en sterk in uw schoenen staan, zijn hiermee onderdeel van uw functie geworden.


U wordt steeds slimmer binnen uw rol

Het is niet voor niets dat er steeds meer hoger opgeleiden worden aangenomen als ambtenaar bij burgerzaken. Uw werk wordt complexer en de burger verwacht meer. Dit betekent dat u op een slimme manier leert omgaan met de burgers aan uw balie. Want u bent de boodschapper van alle veranderingen van de wetten en regels, waar burgers vrij weinig weet van hebben. Zij willen hun vraag gewoon beantwoord hebben.


De slimme en dienstverlenende ambtenaar van tegenwoordig

Vanuit deze nieuwe aspecten en verwachtingen verandert u ook binnen uw rol. Niet alleen in vaardigheden, maar ook in hoe u communiceert. Denk hierbij aan het volgende:

- wees creatief in de oplossing;
- bedenk een oplossing binnen de kaders van de wet;
- maar wat wel outside the box is;
- creëer het gevoel dat jullie dit samen doen (betrokkenheid en begrip);
- en zorg er altijd voor dat de burger het gevoel heeft dat u dit speciaal voor hem of haar doet.


Waar liggen de kansen?

Deze veranderingen binnen het werk bieden mooie kansen voor dit vakgebied. Om uw werk vorm te geven op een nieuwe manier. Om er samen met collega’s achter te komen wat goed en minder goed werkt. En ook om de stoffige kant van dit werk wat op te frissen en nieuwe collega’s aan te trekken. Want maar 34% van de ambtenaren denkt dat het realistisch is om goed en gekwalificeerd personeel aan te trekken.
 
Om al deze kansen te benutten, is het belangrijk om uzelf te blijven ontwikkelen en volledig op de hoogte te blijven van de veranderingen. Om u hierbij te ondersteunen biedt Bestuursacademie Nederland verschillende Burgerzaken-opleidingen aan, zodat u over voldoende kennis beschikt om burgers professioneel te blijven helpen.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.