De besluitvorming over de aanleg van infrastructuur, zoals nieuwe wegen, wordt aanzienlijk versneld. Dat heeft de Tweede Kamer dinsdag besloten door de zogenoemde tracéwet te vernieuwen. Een voorstel daartoe van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) werd dinsdag aangenomen.
Tweede Kamer akkoord met snellere wegenaanleg
De besluitvorming over de aanleg van infrastructuur wordt aanzienlijk versneld. Dat heeft de Tweede Kamer besloten door de zogenoemde…
Knelpunt
In de wet is geregeld dat omwonenden en andere betrokkenen al in een vroeg stadium uitgebreid de gelegenheid krijgen mee te denken over de beste oplossing voor een knelpunt. Door de wensen van burgers, bedrijfsleven en bestuurders al in het begin van een infrastructureel plan te inventariseren, verwacht Schultz meer draagvlak. Dat moet (juridische) vertraging op een later moment voorkomen.
Alternatieve plannen
Ook regelt de wet dat na een eerste consultatieronde door de diverse overheden een voorkeursbesluit wordt genomen. Vanaf dat moment is het niet meer nodig om naast die optie allerlei alternatieve plannen in de lucht te houden.
Proefprojecten
‘Deze nieuwe wet maakt het mogelijk de recente successen van de snelle aanleg van infrastructuur uit te bouwen’, zei Schultz dinsdag. ‘We gaan de gemiddelde doorlooptijd van de besluitvorming voor alle projecten halveren. De wettelijk verplichte participatie is een van de belangrijkste elementen in het wetsvoorstel. Juist door dit in de eerste fase goed te doen en goed te luisteren naar de inbreng, kun je het proces in de loop van het traject versnellen. Ervaringen met proefprojecten laten zien dat dit werkt’. Schultz streeft ernaar dat de wet, na behandeling in de Eerste Kamer, begin 2012 in werking kan treden.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
ach ja kunnen we straks overal 130 rijden. de treinen rijden hier nog maximaal 140 terwijl in het buitenland dat heel anders is, maar waarom zou je van het buitenland willen leren , neer geldt de intelligentie van de de huishoudschool.
typische vvd bestuurster handelt eerst en denkt misschien na , ga toch met de trein of bus als je naar waar dan ook toe wilt maar nee Charlie de mislukte mavo-leraar moet worden bediend.
Minister vergeet dus dat in de wet is geregeld dat omwonenden en andere betrokkenen al in een vroeg stadium uitgebreid de gelegenheid krijgen mee te denken over de beste oplossing voor een knelpunt.
Dan behoren wel alle omwonenden en andere betrokkenen wel de gelegenheid te hebben gekregen, dat is dus niet het geval omdat het geen openbare zitting waar inspraak mogelijk is.
door omwonende al voor het besluit uit te kopen en klankbordsessie te houden die niet voor allen toegankelijk zijn wordt het individuen onmogelijk gemaakt om inspraak te hebben.
Meer draagvlak betekend niet dat door selecte keuze groepen worden uitgesloten.