Als omwonenden eerder worden betrokken bij de aanleg van een weg, leidt dat tot aanzienlijk meer reacties op de plannen. De weg wordt er echter niet sneller door aangelegd, zoals de bedoeling was. Dat constateert Rijkswaterstaat naar aanleiding van de gang van zaken rond de komst van de snelweg tussen de A13 en A16 in Rotterdam.
Eerdere inspraak versnelt wegenaanleg niet
Eerdere inspraakprocedures bij de aanleg van snelwegen verhoogt wel het aantal bezwaren, maar bespoedigt de procedure niet.
Bestuurlijke dynamiek
Participatie van bewoners bij de vorming van dergelijke plannen is inmiddels beleid bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Plannen moeten zo sneller worden verwezenlijkt, maar daar is vooralsnog geen sprake van als het gaat om de aanleg van de rijksweg A13/A16. ,,De bestuurlijke dynamiek blijft hier toch bepalend voor het tempo waarin plannen worden uitgevoerd'', zegt omgevingsmanager Peter van der Ham van Rijkswaterstaat.
Nieuwe coalities
Hij doelt vooral op lokale en landelijke verkiezingen en als gevolg daarvan de vorming van nieuwe coalities. Dat waren vooral de obstakels waardoor het plan voor de nieuwe rijksweg bij Rotterdam voor onbepaalde tijd in de ijskast terechtkwam of werd vertraagd. Desalniettemin leidde het eerder betrekken van omwonenden wel tot waardevolle ideeën en daarmee een kwalitatief beter plan, vindt Rijkswaterstaat.
Bijeenkomsten
,,Het geeft je alvast inzicht in de bezwaren die in de eindfase komen. Je kunt daar dan eventueel alvast op inspelen'', zegt Van der Ham. Inmiddels bezochten bijna 4000 mensen de website waarmee mensen bij de aanleg worden betrokken. Er kwamen 1600 mensen naar vier bijeenkomsten om te praten over de nieuwe rijksweg.
Ontwikkeling van plannen
,,Vooraf zijn wel een bepaald aantal zaken vastgelegd, zoals de route en dat de weg deels wordt overkapt, maar verder konden mensen over alles hun ideeën geven’’, aldus Van der Ham. Of die uiteindelijk worden verwerkt in het eindontwerp, inclusief het herinrichtingsplan van het gebied, moet in de eindfase blijken.
Ontwikkeling van plannen
,,Vooraf zijn wel een bepaald aantal zaken vastgelegd, zoals de route en dat de weg deels wordt overkapt, maar verder konden mensen over alles hun ideeën geven’’, aldus Van der Ham. Of die uiteindelijk worden verwerkt in het eindontwerp, inclusief het herinrichtingsplan van het gebied, moet in de eindfase blijken.
,,Vooraf zijn wel een bepaald aantal zaken vastgelegd, zoals de route en dat de weg deels wordt overkapt, maar verder konden mensen over alles hun ideeën geven’’, aldus Van der Ham. Of die uiteindelijk worden verwerkt in het eindontwerp, inclusief het herinrichtingsplan van het gebied, moet in de eindfase blijken.
Een onderzoekster van de Universiteit Utrecht observeert de website waarop mensen hun ideeën kwijt kunnen. Met het onderzoek wil Rijkswaterstaat precies te weten komen wat de effecten zijn als het publiek eerder wordt betrokken bij de ontwikkeling van plannen.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De overheid heeft van mij grond nodig voor de aanleg van een rotonde. Op een punt waar vrijwel nooit iets gebeurd. Ze proberen de grond letterlijk te jatten en mij af te schepen met een fooi. Tot op heden ligt de rotonde er nog niet. Schandalig dat je zo met burgers omgaat.
Uit dit artikel en de citaten van Van Der Ham blijkt het werkelijke doel van omgevingsmanagement van het project A13/A16: inzicht krijgen in mogelijke bezwaren om daar alvast (juridisch) voorbereid op kunnen zijn. Inspraak/omgevingsmanagement is dus niet de werkelijke drijfveer.
Dat blijkt uit het proces dat Van Der Ham tot nu toe voert. Niet voor niets hebben begin maart 8 van de 12 bewonersgroepen van gebiedstafel Middel een klacht ingediend over het omgevingsmanagement: er wordt geen antwoord gegeven op alle vragen die gesteld worden, er moet herhaaldelijk herinnerd worden om vragen beantwoord te krijgen, afspraken worden niet nagekomen en zelfs geschonden. De verslagen kloppen inhoudelijk niet, zijn te kort door de bocht en zitten vol schrijf- en taalfouten.
Omgevingspartijen zoeken naar een gedragen oplossing voor alle partijen, maar het project A13/A16 wil daar niet aan meewerken en werkt zelfs tegen. Als het project het proces had willen versnellen, dan had het vanaf het begin een open en transparant proces moeten hanteren. Dan kan er begrip ontstaan voor beide belangen en kan er sneller door beide partijen water bij de wijn gedaan worden. Dat is de sleutel voor succesvol en eigentijds omgevingsmanagement. Project A13/A16 zal de strategie van hun omgevingsmanagement moeten veranderen wil het een gedragen oplossing willen vinden.