Telefonisch contact
Van der Laan had donderdag telefonisch contact met de verantwoordelijk wethouder in Utrecht, een van de gemeenten met aparte inburgeringsgroepen voor vrouwen. Na het onderhoud wees de minister opnieuw op onderzoek van zijn departement, waaruit blijkt dat het volgens 85 procent van de benaderde gemeenten niet nodig is om mannen en vrouwen apart te laten inburgeren. Ook de Tweede Kamer vindt dat mannen en vrouwen gewoon met elkaar inburgeringslessen moeten volgen.
'Spontaan ontstaan'
In een brief aan de commissie Stad en Ruimte schrijft het college van Utrecht donderdag overigens dat de stad geen gescheiden cursussen aanbiedt maar dat spontaan klassen met alleen mannen of vrouwen zijn ontstaan. 'Zodra er voldoende personen zijn aangemeld om een klas te vormen, start er een nieuwe groep, en als dat toevallig alleen mannen of vrouwen zijn, kunnen de inburgeringslessen starten en gaan we deze niet uitstellen totdat er iemand van een ander geslacht is aangemeld,' schrijft het college.
Van der Laan belt wethouder over gemengd inburgeren
Minister Eberhard van der Laan (Integratie) stuurt 43 gemeenten dezer dagen een brief, waarin hij ze verzoekt om vanaf 1 januari 2010 geen…
Uitzondering
Eerder schreef Van der Laan de Kamer al dat hij bij hoge uitzondering nog gescheiden inburgering wil toestaan als duidelijk is dat hierdoor meer vrouwen uit huis komen en op les gaan.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik ben benieuwd of in het telefoongesprek tussen deze PvdA politici nog gesproken is over de befaamde congresresolutie van maart j.l., waarin juist dit dilemma heel precies wordt beschreven en waarin een duidelijke een keuze wordt gemaakt. De wethouders volgen die lijn en de minister draait. Het lijkt me dat vooral hij iets heeft uit te leggen. Leest u even mee in de congresresolutie:
“Gescheiden inburgeringscursussen
In sommige steden worden (wettelijk toegestane) aparte inburgeringscursussen voor vrouwen gegeven. De vraag dringt zich op hoe dit zich verhoudt tot onze uitgangspunten en idealen. De PvdA wil immers bevorderen dat vrouwen een maatschappelijke positie innemen die gelijkwaardig is aan die van mannen. In hoeverre wringt het apart zetten van mannen en vrouwen met dit streven?
Als een aparte cursus voor vrouwen zou ontbreken, zouden sommige vrouwen besluiten om niet meer te komen of zelfs thuis worden gehouden. Dat zou het hun onmogelijk maken deel uit te maken van de Nederlandse samenleving en de zo gewenste positie van gelijkwaardigheid en zelfstandigheid zouden ze nooit verwerven. In dit licht levert een aparte cursus de grootste bijdrage aan het doel dat we nastreven – daar kiezen we dus voor. Maar daar blijft het niet bij: les 1 van de cursus moet zijn dat mannen en vrouwen in Nederland gelijk aan elkaar zijn. En dat onderwerp moet in alle lessen terugkomen.
Confronteren en bespreken is, ook hier, de gewenste strategie. Net zoals dit overigens met succes door de Rooie Vrouwen en andere vrouwengroepen gebeurde in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw tijdens de tweede feministische golf.”
Bron: Verdeeld verleden, gedeelde toekomst, Resolutie Integratie, vastgesteld op het PvdA congres 14 maart 2009
Rein Zunderdorp
Er is weer veel te doen over het apart (man/vrouw) of niet geven van inburgeringscursussen.
HET argument is dat door aan vrouwen (ook aan mannen ???) manloze inburgeringslessen te (laten) geven (zijn de docenten dan ook uitsluitend vrouwen? ) zij dan wel komen, want …. zij mogen van hun man, resp. hun sociale, religieuze omgeving.
Ik zat afgelopen week in een taxi van Schiphol naar huis. De ex-Turkse chauffeur, die mij niet kende, vertelde dat hij trots was op zijn vrouw, want die was pas een paar maanden in Nederland, en kende al beter Nederlands dan hij. Ter verklaring zei hij dat zijn vrouw op die cursus zat, omdat die verplicht was. Hij leed dus gen gezichtsverlies door zijn vrouw daar heen te laten gaan! Overmacht. Van hemzelf had zij NIET gemogen, want dat zou betekenen dat hij in eigen kring als en lulletje-rozewater gezien zou worden, nl. een man die geen gezag over zijn vrouw had, d.w.z. bepaalde wat zij wel/niet mag en kan!
Zij zat met andere vrouwen en mannen in een klas! Dat vindt hij niet leuk, maar ook daar is sprake van óvermacht’.
Hierbij gaat het dus niet alleen om het volgen van een isolatie doorbrekend, dus culturele invaliditeit voorkomende of opheffende inburgering, maar ook over de confrontatie met de consequentie van (elke) emigratie.
In het vertrekland mag er dan wel een scheiding tussen de mannen- & vrouwenwereld bestaan en gehandhaafd worden. Als men dat daar wil, is dat hun keuze.
In het immigratieland Nederland bestaat die scheiding niet of nauwelijks (meer), en het is juist de bedoeling van de verplichte inburgeringscursus dat de immigrant daarmee geconfronteerd wordt, zijnde een gevolg van die vrije immigratiekeuze.
Er is dus alles voor te zeggen om die scheidingswens NIET te honoreren.
Wat men wel kan doen is tijdens de introductie tot de inburgering, de aspirant-cursisten er nadrukkelijk op te wijzen,
dat ZIJ gekozen hebben voor een ONgescheiden behandeling.
Uiteraard wordt vervolgens verwezen naar religieuze veelal Islamitische voorschriften. Maar die gaan niet op. Zelfs al zouden die bestaan, en een gescheiden mannen- & vrouwenwereld voorschrijven, dan gelden die voorschriften alleen in de ‘dar-al-Islam’= de ‘wereld van de Islam, d.w.z. waar 51% ,of meer, van de bevolking moslim(a) is en ….. voor deze scheiding gekozen hebben.
We;nu Nederland behoort NIET tot de dar-al-Islam, maar tot de dar-al-sulh, d.w.z. dat deel van de wereld waar minder dan 50% der bevolking moslim(a) is. Zelfs met de meest rekkelijke definities en rekenmethodes is slechts 5% van de Nederlandse bevolking moslim)a. Dat is kennelijk de wil van de Almachtige. En dus gelden algemeen bindende Islamitische voorschriften hier NIET: voor die positie heeft de Islamitische immigrant(e) r gekozen, en door te blijven kiest men voor deze absolute (religieuze) minderheidspositie.
Als men dan nog blijft protesteren tegen ongescheiden verplichte inburgeringscursussen is het m.i. verstandig om die oprispingen te laten pareren met Islamitisiche wenken & voorschriften. De Islam gaat uit van principiële gelijkheid tussen man & vrouw: