Overslaan en naar de inhoud gaan

Schaalvergroting publieke sector te ver doorgeschoten

De schaalvergroting in de publieke sector, waaronder de politie en de rechterlijke macht is in de laatste veertig jaar te ver…

Bij onder meer de politie, de rechterlijke macht en de drinkwatervoorziening is de schaalvergroting te ver doorgeschoten. Dit geldt ook voor schaalvergrotingen van verpleeg- en verzorgingshuizen, het hoger beroepsonderwijs en ziekenhuizen. Wettelijke maatregelen moeten verdere schaalvergroting in de publieke sector tegengaan.

Geen kwaliteitsverbetering

Dat stelt Jos Blank − bijzonder hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam verbonden als universitair hoofddocent aan de TU Delft − in zijn oratie ‘Illusies over fusies: Een kritische beschouwing over de schaalvergroting in de Nederlandse publieke sector 1985-2012’. Door de schaalvergroting in de publieke sector is de dienstverlening in veel gevallen duurder geworden en worden de beoogde kwaliteitsvoordelen niet hard gemaakt. Ook is de bereikbaarheid en toegankelijkheid na fusies verminderd.


Fusiegolven

Ziekenhuizen zijn vijf keer zo groot geworden, scholen voor middelbaar en beroepsonderwijs ongeveer dertien keer en politiekorpsen 22 keer zo groot, zo heeft Blank in kaart gebracht. Bij de politie en in het onderwijs vloeien de fusies voort uit bewuste beleidskeuzes. Bij ziekenhuizen is het eerder een neveneffect. De schaalvergroting is in veel gevallen verlopen via fusiegolven, aldus Blank.


Prikkels

Prikkels in de bekostiging, prikkels voor het verminderen van de bestuurlijke last en interne schaalprikkels, concurrentieprikkels en persoonlijke prikkels voor bestuurders zijn volgens Blank debet aan de doorgeschoten schaalvergroting. Omdat het moeilijk is deze krachten te beteugelen, pleit Blank voor meer wettelijke maatregelen.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief


Omdraaien ‘bewijslast’

De bewijslast bij fusieplannen moet worden omgedraaid, stelt Blank voor. Instellingen zouden voortaan 'kristalhelder' moeten aantonen dat een fusie bijdraagt aan vergroting van de maatschappelijke welvaart. Nu kan veelal alleen een stokje voor een fusie worden gestoken als er aantoonbaar negatieve effecten worden verwacht.

Blank aanvaardt op 4 september de bijzondere leerstoel Productiviteit Publieke Sector aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. De leerstoel is mogelijk gemaakt door het CAOP en gevestigd bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen. 

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

August Biels

Het duurt even, maar uiteindelijk komt het lijk langsdrijven....

Op 2 september 2015, 13:20
sarah

Niet de eerste keer dat een hoogleraar dit zegt, ook Groningen bewees dit al vaker. En het gaat maar door ......

Op 2 september 2015, 15:14
Jan

En te grote gemeenten, niet te vergeten...

Op 3 september 2015, 07:50
K.M. Schaap

De enige die dit nog niet door heeft is de minister van binnenlandse zaken.

Op 3 september 2015, 08:21
Hannes Haganum

Daar waar de mens geen eigen inbreng heeft, kan feitelijk nooit sprake zijn van effectief beleid. Alleen managers praten dan in eigen jargon nog over efficiency. Zulke molochen degraderen mensen tot een anoniem klantnummer. Ik heb niet de illusie dat meneer Plasterk nog tot dat inzicht gaat komen.

Op 3 september 2015, 11:20
R. van der Gun

From: r.vandergun@live.nl
To: s.haas@seysterveste.nl
Subject: fusie plannen
Date: Thu, 6 Aug 2015 11:04:50 +0200
Goedemorgen mevrouw Haas,
Met belangstelling heb ik het bericht gelezen over het voornemen van De Seyster Veste en De Kombinatie om samen te gaan. Het bericht is, begrijpelijk, in vrij algemene termen opgesteld. Het roept dan ook, eveneens begrijpelijk, een paar vragen bij mij op. Ik zou het op prijs stellen als u één en ander voor mij wil verduidelijken:
-Samen krijgen we meer voor elkaar voor onze huurders en het wonen in Zeist. Graag voorbeeld waaraan hierbij zoal gedacht wordt. Wat lukt gezamenlijk wel wat ieder voor zich niet lukt ?
-Beide corporaties zijn qua grootte en woningbezit vergelijkbaar. Ook werken we in dezelfde gemeente en vaak in dezelfde wijk. Waarin zit in deze 2 constateringen het voordeel voor de huurders en het wonen in Zeist ?
-De huidige ontwikkelingen zoals de nieuwe Woningwet, vragen om een krachtige corporatie. Waarom vragen de huidige ontwikkelingen om een krachtige corporatie en wanneer is er sprake van een krachtige corporatie ?
-We gaan onderzoeken of we door krachtenbundeling in één organisatie risico’s beter kunnen spreiden. Graag voorbeeld waaraan hierbij zoal gedacht wordt. Wat lukt op het gebied van risicospreiding gezamenlijk wel wat ieder voor zich niet lukt ?
-We gaan onderzoeken of we door krachtenbundeling in één organisatie nog efficiënter kunnen werken. Hoe efficiënt werken beide corporaties nu en wat is de doelstelling straks voor de fusie organisatie ?
Alvast mijn dank voor uw moeite.
Met vriendelijke groet,
R. van der Gun

Op 7 september 2015, 14:03

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in