Achtkarspelen is gul bij eigen falen
De gemeente Achtkarspelen is goedgeefs als zij faalt. Langer dan een kwartier in de rij voor het loket in het gemeentehuis? Binnen vijf dagen geen ontvangstbevestiging van een brief ontvangen? Kassa!
Als de gemeente niet voldoet aan de servicenormen voor de dienstverlening die burgemeester Tjeerd van der Zwan deze week presenteerde, dan krijgt de ‘benadeelde’ inwoner van de Friese gemeente een cadeaubon van tien euro. Van der Zwan heeft maar vast honderd bonnen in huis gehaald, ‘want het is natuurlijk wel boter bij de vis.’
Vanwaar die gulheid? Van der Zwan: ‘Klanten mogen weten wat ze van de gemeente kunnen verwachten. We zijn al een tijdje bezig om de dienstverlening op een hoog peil te brengen. We hebben een productencatalogus samengesteld van alles wat we in de etalage hebben. Aan al die tachtig producten en diensten hebben we kwaliteitsnormen verbonden. Daarmee zijn we in ieder geval in Friesland de eerste gemeente. We hebben er ook een boekje en flyers van gemaakt. Als we niet aan de zelfopgelegde normen voldoen, dan hebben we ons niet aan de afspraak gehouden en krijgen mensen ter compensatie een VV/Irisbon.’
Van der Zwan is niet bang dat Achtkarspelen door deze geste verarmt. De burgemeester: ‘We kunnen klantenstromen sturen. Ver voor de zomervakantie kunnen we de prijs van reisdocumenten verlagen waardoor er geen piek ontstaat net voordat iedereen weggaat. Burgers worden alert en afdelingen binnen de gemeente maken er een sport van om zo weinig mogelijk cadeaubonnen te hoeven uitdelen. In het burgerjaarverslag worden de resultaten gepubliceerd.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.