Waarom het Nijmegen en Eindhoven wel lukt wat andere steden niet voor elkaar krijgen: snel honderden flexwoningen bouwen.
De formerende partijen plaatsen vraagtekens bij de Lelylijn, maar voor Johan Hamster staat de meerwaarde van het spoor niet ter discussie.
De omvangrijke stelselwijziging betekent volgens Bart Jan van Ettekoven waarschijnlijk ‘honderden nieuwe rechtsvragen op ons bordje.’
Ruim 2.000 kilometer dijktraject voldoet niet aan de veiligheidsnorm.
Willen gemeenten zeggenschap over de inhoud van reclame, dan moeten ze lobbyen bij het rijk, aldus advocaat omgevingsrecht Anita Nijboer.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat gemeenten de regie hebben in de energietransitie in de gebouwde omgeving.
Bij gas en elektra zijn er publieke netbeheerders. Bij warmte niet. ‘Dat is de ontbrekende schakel’, zegt Lot van Hooijdonk (VNG).
Waarschijnlijk kunnen gemeenten begin 2023 een beroep doen op geld uit het Klimaatfonds. De bulk heeft echter een andere bestemming.
De crisis rond de stikstofaanpak toont dat Den Haag het land in moet. Kunnen ze leren van het platteland, vindt burgemeester Ellen van Selm.
Algemene bestuursleden van waterschappen behoren het algemeen belang te dienen. ‘De boeren dienen zichzelf, ten koste van de ingezetenen.’