Over het jaar 2023 moet het college van burgemeester en wethouders zelf verantwoording afleggen aan de raad over de rechtmatigheid.
Gemeenten, provincies en het rijk grijpen naar nieuwe manieren om innovatieve oplossingen te stimuleren.
De omvangrijke stelselwijziging betekent volgens Bart Jan van Ettekoven waarschijnlijk ‘honderden nieuwe rechtsvragen op ons bordje.’
Willen gemeenten zeggenschap over de inhoud van reclame, dan moeten ze lobbyen bij het rijk, aldus advocaat omgevingsrecht Anita Nijboer.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat gemeenten de regie hebben in de energietransitie in de gebouwde omgeving.
Bij gas en elektra zijn er publieke netbeheerders. Bij warmte niet. ‘Dat is de ontbrekende schakel’, zegt Lot van Hooijdonk (VNG).
‘In een geliberaliseerde markt zijn wij als publieke partij geen logische aandeelhouder’, vindt gedeputeerde Dick van der Velde.
In het coalitieakkoord is afgesproken een bedrag van 35 miljard euro te reserveren voor maatregelen die bijdragen CO2 reductie.
Waarschijnlijk kunnen gemeenten begin 2023 een beroep doen op geld uit het Klimaatfonds. De bulk heeft echter een andere bestemming.
Denkfouten zouden de financiële besluitvorming van raadsleden, wethouders en financiële ambtenaren kunnen beïnvloeden. Hoe erg is het?