Amsterdam heeft vastgelegd aan welke proces- en kwaliteitseisen participatie moet voldoen, zodat inwoners weten waar ze op kunnen rekenen.
Het gaat niet goed met de afhandeling van Woo-verzoeken met dwangsom. Dat moet beter, vindt minister De Jonge. Hij kondigt maatregelen aan.
Wijzigingen in de institutionele rol en positie van de cdk en burgemeester liggen niet in de rede, vindt het demissionaire kabinet.
Burgerinitiatief Voedselpark Amsterdam noemt het ‘joint fact finding’, de gemeente een ‘verdiepend gesprek’, over de Lutkemeerpolder.
De inrichting en houding van de overheid bij ondersteuning van burgerinitiatieven is vaak een groter probleem dan het juridisch kader.
‘In Nederland heerst “we houden geheim, tenzij”, terwijl het “het is openbaar, tenzij” moet zijn, aldus Tweede Kamerlid Sandra Palmen (NSC).
Pas als de informatiehuishouding van overheden op orde is, kan de Wet open overheid goed werken en zullen dwangsommen minder nodig zijn.
Organisaties die miljoenen actief samenwerkende bewoners vertegenwoordigen, roepen overheden op hen als gelijkwaardig te zien.
Uitgangspunt van het Venrayse traject ‘Schoon door de Poort' is dat de dorpsgemeenschap zelf verantwoordelijk is voor het gemeenschapshuis.
Organisaties rond bewonersinitiatieven moeten stoppen met hen zien als pilot. ‘Staand beleid is nodig, met de gemeenschap als vertrekpunt.'