Om de klimaatdoelen te halen, moet verkeer en transport duurzamer. Waar voor lichte voertuigen elektrisch rijden een geschikte oplossing is, ligt dat voor zware wegvoertuigen zoals vrachtauto’s anders. Alternatieven zijn nodig waar elektrisch niet kan en onvoldoende beschikbaar is. Een veelbelovend alternatief is de waterstofverbrandingsmotor.
De waterstofverbrandingsmotor is een oplossing voor verschillende uitdagingen. Naast dat het bijdraagt aan het tot nul reduceren van de CO2-uitstoot van wegvoertuigen kan het ook worden toegepast in de binnenvaart. Het biedt Europa geografische onafhankelijkheid omdat de technologie geen schaarse grondstoffen nodig heeft. Een ander voordeel is dat vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotor wel in de zero-emissie zones mogen komen. Daarnaast kan het Nederlands bedrijfsleven een belangrijke positie krijgen in de Europese markt, mits Nederland vaart maakt om volgende aspecten zo snel mogelijk te realiseren: een competitieve waterstofprijs, uitrol waterstofinfrastructuur en een brede toepassing van waterstofvoertuigen met een verbrandingsmotor, ook in bouwmachines, binnenvaart en tractoren.