Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeente Uitgeest schaft fax officieel af

Het einde van een tijdperk. De gemeente Uitgeest schaft de fax officieel af. Wat rest is een e-formulier.

Ooit geïntroduceerd als hét communicatie instrument van de toekomst, staat de faxmachine op menig stadhuis nu al weer jaren te verstoffen. De gemeente Uitgeest heeft het faxnummer officieel opgeheven. 

'Faxen kan niet meer'

'Faxen kan niet meer, ik zou niet weten hoe'. Het had een liedje van Frans Halsema en Jenny Arean kunnen zijn, het is de realiteit voor inwoners van Uitgeest die zich tot de gemeente wenden: het stadhuis heeft het faxnummer per direct opgeheven.

Fax kapot, wie weet hoe lang al

Directe aanleiding voor het schrappen van de faxlijn was dat de enige faxmachine die nog in het gebouw stond, bij nadere inspectie kapot bleek te zijn. Mogelijk was hij al maanden kaduuk, niemand kan het zeggen, zo vaak kwamen er geen berichten meer binnen.

‘Heel af en toe kreeg de afdeling bezwaar en beroep nog een fax, van een burger die zijn bezwaarschrift met documenten kracht wilde bijzetten,’ aldus woordvoerder Peter Dicker van de gemeente. Wanneer de laatste fax is ontvangen weet hij niet.

Geen politiek besluit
Geconfronteerd met de vraag een nieuwe faxmachine te kopen ja of nee, was het aan het verantwoordelijke management om hierover te beslissen. “De politiek is hier niet aan te pas gekomen, er is niet in de gemeenteraad over gestemd’.

Vervangen door e-formulier
En zo werd het apparaat op de gemeentewerf bij de andere afgedankte apparaten gezet en verscheen de volgende zakelijke tekst  op de website: ‘Het faxnummer van de gemeente Uitgeest is per direct opgeheven. De belangrijkste reden is dat er in dit digitale tijdperk nagenoeg geen gebruik meer van werd gemaakt. Voor de meeste zaken zijn speciale e-formulieren beschikbaar op de website.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Geen klachten
De lokale media noteerden nog wel even dat Uitgeest ‘de communicatie met de burger beperkte’, maar klachten vanuit de bevolking heeft de gemeente nog niet gehad. ‘Als er veel sentiment los komt dan heroverwegen we misschien ons besluit, maar voorlopig lijkt het er niet op’, aldus de woordvoerder.

Niet minder procedures
Volgens hem zijn de meeste inwoners inmiddels al lang overgeschakeld op mail, scan of zelfs op het ‘in the cloud’ werken. Het aantal bezwaarschriften dat de afdeling bezwaar en beroep binnenkrijgt is niet merkbaar gedaald na het afschaffen van de fax.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pipadekloon

Wel na gedegen onderzoek door McKinsey neem ik aan.

Op 15 augustus 2013, 09:51
European Multilateral Law Service Group

Niet verstandig. De digitale gatenkaas wordt nooit volle kaas. Straks draait niet de gemeente aan de "knoppen" maar "anderen".

Op 15 augustus 2013, 11:23
Erik M. Hartman

Prima dat ze de faxlijn hebben afgeschaft. Heb ik een jaar geleden ook gedaan. Maar de voorlaatste zin intrigeert mij. Hoe moet een burger 'in the cloud' communiceren met de gemeente? Met rooksignalen? Vreemd hoe 'the cloud' te pas en te onpas wordt genoemd, zonder er verder bji na te denken.

Op 19 augustus 2013, 16:06
Laurens Dijkstra

Niet een verstandig besluit. Fax is minder fraudegevoelig dan de andere genoemde communicatiemiddelen.

Op 22 augustus 2013, 15:24
Jets Klets

De beslissing van de gemeente Uitgeest om het faxnummer op te heffen is een grote vergissing! Het is weliswaar zo dat vrijwel niemand meer een fax heeft, maar juridische zaken lopen nog vaak per fax, zo ook communicatie tussen huisarts en apotheek. Elke gemeente 'wenst' goed contact met haar burgers en omdat burgers de fax niet meer gebruiken zou het nummer dus zo maar opgeheven kunnen worden ? Nou nee zeggen wij. De fax zoals wij hem kennen in het gebruik mag dan wel onderhevig zijn aan 'veroudering' van de techniek, maar wij zien juist een mogelijkheid om de fax, te hernoemen als fax/printer binnen een bestuursorgaan. Momenteel zijn we druk bezig met een project dat iedere burger weer een fax zal geven, en dus ook de mogelijkheid om binnen het bestuursorgaan te 'printen', MET een bevestiging van ontvangst !!! De gemeente Uitgeest zegt al, dat het om bezwaren en procedures gaat en ja dat gaan wij per fax een stuk eenvoudiger maken. Schaf liever het peperdure aangetekend verzenden af ! Na al € 7,70 Dus beste gemeente Uitgeest koop even snel een nieuwe fax graag.

Op 2 november 2013, 12:44

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in