Advertentie
sociaal / Nieuws

Servicepunt voor UWV en uitzendbranche

Het Servicepunt Flex heeft in Amsterdam haar deuren geopend, een expertisecentrum voor medewerkers van uitzendbureaus en werkcoaches. Het servicepunt geeft informatie over de samenwerkingsverbanden en convenanten. Doel van het Servicepunt is mensen sneller aan het werk helpen.

01 november 2010

Verzoek

De uitzendbranche is niet de eerste branche die samen met het UWV een servicepunt opent. Ook bij de detailhandel, in de techniek en in de beveiliging bestaat de samenwerking tussen de publieke en private sector al. Het verzoek voor het servicepunt kwam dan ook van de uitzendbranche.

 

Loonkostensubsidie

Woordvoerder Frank Bartelds van het UWV: 'Intercedenten zien nu soms mensen van boven de 50 binnenkomen voor een baan, maar die kunnen ze nauwelijks bemiddelen. Het idee bestaat dat zo'n persoon te duur is. Maar nu kunnen ze met het servicepunt bellen over bijvoorbeeld de loonkostensubsidie voor oudere werknemers.'

 

Fasesysteem

Ook werkcoaches kunnen bij het servicepunt terecht met vragen. Bijvoorbeeld over de uitzendformules. Dat is het fasesysteem waar de uitzendbranche mee werkt. Het gaat dan om het verschil tussen 'echte uitzendbanen', tijdelijke contracten en contracten voor onbepaalde tijd. 'Dat uitzenders werk aanbieden voor langere tijd en zelfs onbepaalde tijd is niet algemeen bekend', aldus Bartelds.

 

Crisis

De samenwerking tussen de uitzendbranche en de werkbedrijven is sinds het uitbreken van de economische crisis geïntensiveerd. De uitzendbranche had zwaar te lijden onder de crisis terwijl het UWV juist veel mensen nodig had om de nieuwe werkzoekenden in te schrijven en te bemiddelen. Intercedenten gingen toen als werkcoach aan de slag. Nu geven uitzendbureaus speeddates bij vestigingen van het werkbedrijf, worden vacatures gedeeld en worden plannen ontwikkeld om de samenwerking nog verder te intensiveren. Volgens Bartelds is het nieuwe servicepunt daarom een logisch voortvloeisel uit de samenwerking.

 

Meten

Of door het nieuwe servicepunt meer mensen aan een baan geholpen worden, wordt niet gemeten. Volgens het UWV is het niet mogelijk om dit te meten, omdat het servicepunt geen contact heeft met werkzoekenden. 'Ik kan me voorstellen dat dat belangrijk lijkt voor de buitenwereld, maar wij vinden het gewoon een goed initiatief en dat staat bij ons voorop.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hanny van Loon / senior consulent
In de alinea "loonkostensubsidie" wordt gesproken over :de loonkostensubsidie voor oudere werknemers /50+ die werkloos zijn en een uitkering van UWV ontvangen.
Bekend is hopelijk wel dat voor 50plussers géén loonkostensubsidie maar wel premiekorting via de belastingdienst kan worden ontvangen .
N. van Koll / ambtenaar
Er zijn mensen die er altijd beter van worden.
Dat zijn verbazingwekkend nooit degenen die op straat komen te staan.
Wanneer houdt dat eens op. Dat creëren van instanties voor instanties voor instanties. De enigen die daar beter van worden zijn de instanties die het af laten weten.
Want wat is de realiteit.
Werkgevers (die het ontslagrecht wil versoepelen) hebben de crisis aangepakt om van hun dure personeel af tekomen (deskundige oudere werknemers). DIe komen thuis te zitten en solliciteren zich suf maar worden nergens aangenomen. Nog niet eens via een uitzendbureau. Want die firma's zijn gevuld met werknemers die niet weten wat een arbeidskracht werkelijk kan (waar hij deskundig in is). Die moeten dan vanuit hun ondeskundigheid deskundigen zogenaamd aan de man brengen. Het eerste wat ze zeggen als je wat ouder bent is: dat zal niet lukken. En hun reactie op een mogelijke cv (zo ben je deskundig geworden) die je dan aanleverd is, beschamend. Ze weten niet wat ze daar mee moeten en sturen je weg. Want: u hebt een te hoge opleiding. Gaat u maar naar een kantoor waar ze hoger opgeleiden willen plaatsen.
Nou en dat moet dan samenwerken met het UWV.
Dat is echt weer een fantastische uitvinding die prima zal werken voor de uitvinders.
Advertentie