Advertentie
sociaal / Nieuws

School wil reformatorische zorg

Het reformatorische Calvijn College botst met de provincie Zeeland over geld voor zorglessen aan moeilijke leerlingen.

25 januari 2008

Geldt de vrijheid van onderwijs alleen voor de lessen op een school zelf, of ook de voorzieningen om een school heen? Hierover gaat een conflict tussen de provincie Zeeland en het reformatorische Calvijn College in Goes. De school wil dat de provincie subsidie geeft voor een reboundvoorziening op reformatorische grondslag, maar de provincie weigert dat. Een reboundvoorziening is voor leerlingen die tijdelijk niet te handhaven zijn op school. In de tussentijd krijgen ze les op een speciaal daarvoor aangewezen locatie. Zeeland heeft drie van deze voorzieningen. Maar het Calvijn College wil een eigen, op reformatorische leest geschoeide voorziening. De provincie zou daar, net als bij de andere drie locaties, aan moeten bijdragen.

 

De rechter gaf in september de provincie gelijk. De school stelde deze week hoger beroep in tegen deze uitspraak. Volgens de rechter in Middelburg komt de versnippering van de rebound de 'sluitende zorgketen' niet ten goede, en staat de bestaande voorziening gewoon open voor de leerlingen van het Calvijn College. Dat gaat in de praktijk echter niet op, betoogt advocaat Slump namens de school. 'Er is sprake van een heel andere pedagogische setting, wat voor deze leerlingen de overgang bemoeilijkt.' Ook het argument van de rechter dat de gelijke financiering van bijzonder en openbaar onderwijs alleen opgaat voor het basisonderwijs, bestrijdt hij: 'In de praktijk is door de wetgever ook voor het voortgezet onderwijs financiële gelijkstelling gerealiseerd.'

 

De provincie vindt dat hier geen sprake is van onderwijs, maar van zorg. En daarvoor heeft de provincie ander beleid geformuleerd. Coördinator zorg en beleid Jeroen Bosch: 'De onderliggende vraag is: waar begint de vrijheid van onderwijs en waar houdt die op? Wij subsidiëren de rebound vanuit een sociale doelstelling, en niet vanuit een onderwijstaak.'

 

Harry Lamberink van de Landelijke Vereniging Gereformeerde Scholen vindt het 'een hele interessante kwestie'. 'Dit speelt nog wel bij meer voorzieningen, zoals bij passend onderwijs voor zorgleerlingen. De reflex is dat soort dingen centraal te organiseren. Maar dat kan botsen met het recht op onderwijsvrijheid.'

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie