Advertentie
sociaal / Nieuws

Regiotaxibedrijf moet weer gaan rijden

De rechter heeft besloten dat regiotaxibedrijf Willemsen de Koning met onmiddellijke ingang de ritten moet hervatten. Er is een conflict tussen de vervoerder en de provincie Gelderland, aanbesteder van het regiotaxivervoer.

11 februari 2015

Regiotaxibedrijf Willemsen de Koning moet met onmiddellijke ingang de ritten hervatten. Dat heeft de voorzieningenrechter in Arnhem woensdag besloten in een conflict tussen de vervoerder en de provincie Gelderland, aanbesteder van het regiotaxivervoer.

Compromis mislukt
De rechter komt op zijn vroegst donderdag met een motivering van zijn besluit, zegt een woordvoerster. Tijdens en na de behandeling van de zaak woensdagmorgen is nog geprobeerd om een compromis te bereiken, maar dat mislukte. Het is de tweede keer dat Gelderland van de rechter gelijk heeft gekregen in het conflict met de taxivervoerder. Het bedrijf verzorgt het regiotaxivervoer in heel Gelderland, behalve de Noord-Veluwe.

Geldnood
Het Arnhemse bedrijf staakte dinsdag de ritten plotseling, omdat het naar eigen zeggen door de provincie Gelderland in geldnood is gebracht. Voor een aantal dochtermaatschappijen moet faillissement worden aangevraagd, waardoor 376 chauffeurs hun baan verliezen. Willemsen de Koning zegt woensdag in een eerste reactie niet te kunnen voldoen aan de opdracht van de rechter, omdat er geen geld voor brandstof en salarissen is. 'We zouden geld kunnen halen uit het moederbedrijf, dat ook een aantal goedlopende onderdelen heeft, maar dan raken we nog verder van huis. Dan valt de hele onderneming om en dan zouden nog eens 1100 mensen hun baan kwijtraken.' Als het bedrijf donderdag niet gaat rijden, moet een dwangsom van maximaal 250.000 euro worden betaald. (ANP)

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Toine van Bergen / Lid Provinciale Staten Gelderland
Het faillissement van het aanbestedingsbeleid en zoveelste voorbeeld van misplaatste "marktwerking". Overheden kunnen irreële eisen stellen, taxibedrijven voldoen daaraan om in ieder geval de aanbesteding te winnen en gaan vervolgens op de fles. Dit soort openbaar vervoer moet gewoon terig in overheidshanden, evenals het reguliere bus- en treinvervoer.
Linden
Je kunt ook zeggen: slechte ondernemers die willens en wetens veel teveel risico's lopen. Niemand verplicht ze om het contract binnen te halen, dat doen ze zelf.
Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Is het niet eens tijd om naar moderne mogelijkheden voor collectief taxivervoer te kijken?



In mijn omgeving hoor ik veel dat ouderen geen gebruik van de regiotaxi maken omdat zij zich te afhankelijk voelen van de onzekerheden bij de uitvoer van ritten. Vooral omdat zij nog al eens te laat komen op afspraken omdat zij in een rit zitten die een grote omweg maakt. Het lijkt mij vooral een probleem bij ritten voor een relatief kleine afstand.



Kan de oplossing dan niet een provinciaal app netwerk zijn?



gerrie
Vervoerders leven op subsidie.
Advertentie