Overslaan en naar de inhoud gaan

Helpdesk agressie pubieke sector

Werkgevers in de (semi-)publieke sector kunnen sinds kort terecht bij een landelijke helpdesk als hun personeel agressief is bejegend.

De Helpdesk Veilige Publieke Taak, een samenwerking tussen Slachtofferhulp Nederland en het ministerie van Binnenlandse Zaken, adviseert bij het verhalen van de schade op de dader. ‘Dat kunnen gederfde loonkosten zijn, of medische kosten, reïntegratiekosten of materiële schade’, aldus Jaap Smit, algemeen directeur van Slachtofferhulp Nederland.

 

Gemikt wordt op het openbaar vervoer, de zorg, de sociale zekerheid, het onderwijs, woningcorporaties, politie, brandweer en ambulance. De helpdesk is niet bedoeld voor individuele werknemers. Uit onderzoek is gebleken dat slechts 30 procent van de werkgevers geleden schade ook verhaalt. Dit terwijl 65 procent van het personeel in zeventien (semi-)publieke beroepsgroepen te lijden heeft onder ongewenst gedrag: verbaal geweld, discriminatie, (seksuele) intimidatie of fysiek geweld.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

‘Veel werkgevers vinden het te complex om schade te verhalen’, vertelt Sjaak Krombeen, programmamanager Veilige Publieke Taak bij het ministerie van BZK. ‘Werkgevers kunnen zich vaak niet voegen in het strafproces. Een strafrechter spreekt zich meestal alleen uit over schade als die eenvoudig aantoonbaar is. Anders wordt verwezen naar de civiele rechter. Concreet: als een politiekorps schade lijdt omdat iemand over het dak van een politieauto is gelopen, kan dat in de strafzaak nog worden verhaald. Maar loonschade omdat een agent weken thuis zit na een mishandeling, moet via de civiele weg worden teruggevorderd’, aldus Krombeen. ‘Willen we dat een dader daadwerkelijk op de blaren zit, dan zullen we dus de werkgevers hulp moeten bieden.’

 

Deze week heeft het ministerie onder vijfduizend werkgevers een Handreiking agressie en geweld verspreid met tips over hoe om te gaan met agressie en geleden schade. De helpdesk is op 1 januari 2010 geopend. Tot nu toe hebben een tiental organisaties zich gemeld. Directeur Slachtofferhulp Jaap Smit hoopt op zo’n tweehonderd adviesvragen per jaar.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

De helpdesk is te bereiken via www.helpdeskvpt.nl

 

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in