Advertentie
sociaal / Nieuws

Opbrengst Giro minder dan gedacht

De start van de wielerronde Giro d'Italia in Amsterdam in mei heeft 10,8 miljoen euro aan extra bestedingen in de hoofdstad opgebracht. Dat is minder dan de 25 miljoen euro waarop de gemeente had gehoopt. Wel is het flink meer dan de 3,4 miljoen euro die Amsterdam had uitgetrokken voor de organisatie van het evenement.

08 juli 2010
Crisis
Dat blijkt uit een stuk dat verantwoordelijk wethouder Carolien Gehrels woensdag naar de gemeenteraad heeft gestuurd. In een toelichting zei ze dat de lagere opbrengst vermoedelijk komt door de economische crisis. Ook heeft Amsterdam uiteindelijk niet geprobeerd om het maximale aantal bezoekers naar de hoofdstad te lokken om de binnenstad niet te veel te belasten.

Waarde
Volgens de gemeente hebben in Amsterdam meer dan 200.000 personen naar de Giro gekeken. Amsterdammers beoordeelden het evenement gemiddeld met een 6,7. De waarde van de publiciteit die het evenement heeft opgeleverd, is minstens 24 miljoen euro.

Weer doen
,,Al met al kun je zeggen dat het een geslaagd evenement is", aldus Gehrels. ,,Als je ziet wat het allemaal heeft opgeleverd, zou ik het zo weer doen."

Drie dagen
De Giro was in mei drie dagen in Nederland. De wielerronde begon met een individuele tijdrit door het centrum van Amsterdam. Ook waren er ritten van de hoofdstad naar Utrecht en van Amsterdam naar Middelburg.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

De veegwagen
Interessant is te weten wat de bruto winst is op de omzet van 10,8 miljoen euro aan extra bestedingen in de hoofdstad.
Leo Verhoef / Registeraccountant
Het kostte de belastingbetaler (ten minste) 3,4 miljoen euro. Het leverde anderen 10,8 miljoen op, na aftrek van de kosten netto uiteraard beduidend minder. Laten voortaan die anderen, die er aan verdienen hun eigen feestjes organiseren, maar waarom moet de belastingbetaler dat betalen?
Advertentie