of 63372 LinkedIn

Versoepelen kostendelersnorm kost geld

Het demissionaire kabinet ziet geen kans de regels voor bijstandsgerechtigden met bijvoorbeeld thuiswonende volwassen kinderen te versoepelen, zonder dat de uitgaven aan uitkeringen daardoor oplopen. Dat staat in een verkenning die minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken) aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
3 reacties

Het demissionaire kabinet ziet geen kans de regels voor bijstandsgerechtigden met bijvoorbeeld thuiswonende volwassen kinderen te versoepelen, zonder dat de uitgaven aan uitkeringen daardoor oplopen. Dat staat in een verkenning die minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken) aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Minder geld

Volgens de zogeheten kostendelersnorm krijgen bijstandsgerechtigden minder geld als ze samen met anderen in een huis wonen. Daar is al sinds de invoering in 2015 veel kritiek op. De maatregel verergert vaak al bestaande armoede en schuldenproblemen. Ook leidt de norm ertoe dat meer jongeren geen dak meer boven hun hoofd hebben, omdat zij door hun ouders gevraagd worden uit huis te gaan zodra ze 21 worden.

Hogere uitkeringslasten

Het demissionaire kabinet heeft, mede op verzoek van de Tweede Kamer, mogelijke aanpassingen in kaart gebracht. Een van de uitgangspunten die daarbij gehanteerd werden, is dat dit niet zou mogen leiden tot hogere uitgaven aan uitkeringen. Dat bleek evenwel niet haalbaar. 'Alle uitgewerkte varianten zorgen voor een toename van de uitkeringslasten', schrijft Koolmees.

Elders minder overheidsuitgaven

Daar staat wel weer tegenover dat aanpassing 'elders binnen het sociaal domein juist kan leiden tot minder overheidsuitgaven', zo komt naar voren uit overleg met gemeenten en maatschappelijke organisaties. Te denken valt aan bijvoorbeeld de jeugdzorg en maatschappelijke opvang.

Vijf alternatieven

Het demissionaire kabinet heeft in totaal vijf alternatieven in kaart gebracht, waarvan volledige afschaffing van de kostendelersnorm het meest vergaande is. Alle voorstellen moeten nog verder worden uitgewerkt. Het is aan het nieuw te vormen kabinet en aan de Tweede Kamer om daarin een keuze te maken. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Manuel (wetsanalist bij een provider) op
Beste heer Spijker. Dat verlangen (of het gebruiken als argument) van wonen medio vorige eeuw ontgaat mij. Ook mijn ouders woonden lang in bij opa en oma, was geen feest. Voor de jongere lezers: toen was niet alles beter. Onzin argument "op één hand tellen" begrijp ik niet, percentage daklozen jongeren is nog nooit zo hoog geweest. Eerst even goed de cijfers lezen, staan gewoon op internet.
De kostendelersregeling is een van de slechtste maatregelen van het afgesloten decennium. Een ordinaire bezuiniging welke in regel de zwakkere treffen, extra duidelijk zichtbaar nu door het tekort aan woonruimten. De regeling zalft het onderbuik gevoel van veel (uitkering)inkomen binnen 1 huis, maar niemand, ook niet van het Ministerie SZW, heeft mij kunnen uitleggen wat mijn (financieel) voordeel is als mijn ook inwonende zusje (parttime inkomsten bediende Kruidvat) 21 jaar wordt. Dat gegeven kost mij ineens tientallen euro's uitkering. Moet ik haar vragen om compensatie?!
Door Mw. A.T,C.W. Rommen van der kroft (afgekeurd 80-100%/ex-mantelzorger) op
Wat een onzin van Dhr. Koolmees, de afschaffing kan betaald worden door het geld wat niet besteed hoeft te worden aan de begeleiding en opvang van de jongeren. Dan het onzalige plan om de leeftijd te verhogen van de norm naar 27, dat is gewoon het probleem verplaatsen. Oplossing ligt bij huizen bouwen en nog eens bouwen. In sommige gemeentes is de wachttijd op een woning 18-20 jaar. En kan je wel ingeschreven staan voor jongere zoals mijn dochter eerst, maar die promoveerde door naar starter. Simpelweg omdat er geen jongeren woningen waren, starters wat dat betreft zijn er ook niet. Dus dan kan je als ouder 2 dingen doen, 1 je kind op straat zetten of samen met je kind ten onder gaan. Helemaal waardeloos is de norm als de ouder invalide/chronisch ziek is. Of beiden chr. ziek, en je in een wmo-woning woont, als de ouder overlijd staat je kind alsnog op straat. max 6 mnd en dan die je .... de sleutels in te leveren. En denk maar niet dat je geholpen wordt met een andere woning.Daarbij vindt ik het schandalig dat de kostendelernorm op de hoofdbewoner gezet is, want die kan vervolgens zijn rekeningen niet meer betalen/ zijn zorgkosten. Gevolgen geen bevolkingsonderzoeken, geen tandarts, geen bril, geen hoortoestellen, geen vervanging van je kapotte doucherolstoel, omdat je daar een lening bij de gemeente moet voor afsluiten. Alsof je die kan betalen, wat wel armoede dikke armoede, ook omdat er de huishoudinkomenstoets wordt gehandhaafd. Verlies je je huurtoeslag, dus de schade loopt al gauw op tot zo'n €700,- en hoger pm. En ik hoor ze al zeggen dan ga je toch lekker werken, tja dat is nu hetgeen wat ik niet meer kan. Daarbij is mijn thuiswonend kind ook ernstig chr.ziek. Maar ja korten is het devies van bij D66 en de VVD. Nou als ze extra geld willen hebben om de afschaffing vd kostendelernorm te financieren, misschien moet Dhr. Koolmees even wat minder geld storten naar SHELL en Unilever oa. Of Kaag wat minder naar de terrorristen, Rutte wat minder naar Syrische rebellen, dan is er gelijk budget om die werkelijk asociale kostendelernorm af te schaffen.,
Door Spijker (n.v.t.) op
Er zijn jarenlange perioden geweest dat het bijna gebruikelijk was dat kinderen tot hun 25-27ste jaar wegens gebrek aan betaalbare woonruimte thuis moesten verblijven. Kinderen wegsturen omdat ze de 21-jarige leeftijd hebben bereikt zijn op één hand te tellen. Het miljonairschap binnen 30 jaar is helaas slechts voor een zeer kleine groep weggelegd en niet voor de meeste (verwende) jongeren.