of 59147 LinkedIn

Gratis OV voor alle Amsterdamse minima kost 54 miljoen

De Amsterdamse wethouder van sociale zaken Arjan Vliegenthart (SP) heeft laten uitzoeken hoeveel het kost om alle vervoersdiensten van het GVB (Gemeentevervoerbedrijf) onbeperkt gratis te maken voor alle 94.000 stadspashouders. Kostenplaatje: 54,2 miljoen euro.

De Amsterdamse wethouder van sociale zaken Arjan Vliegenthart (SP) heeft laten uitzoeken hoeveel het kost om alle vervoersdiensten van het GVB (Gemeentevervoerbedrijf) onbeperkt gratis te maken voor alle 94.000 stadspashouders. Kostenplaatje: 54,2 miljoen euro.

Gebruik stadspas blijft achter door duur OV

Het onderzoek vond plaats in opdracht van de gemeenteraad. Die vroeg om het onderzoek nadat uit een evaluatie van de stadspas voor minima bleek dat het gebruik daarvan achter blijft doordat openbaar vervoer voor veel minima nog te duur is. De hoge vervoerskosten zouden daarmee werkloosheid, sociale isolatie en slechte schoolprestaties in de hand werken.

 

Doelgroep-specifieke ramingen

Een meer beperkte vorm van gratis openbaar vervoer voor alle Amsterdamse stadspashouders kost, afhankelijk van beperkingen, tussen de 23 miljoen en de 6,5 miljoen euro. Behalve het kostenplaatje van gratis OV voor alle pashouders, heeft Vliegenthart ook ramingen per doelgroep laten maken. Het kost 16,6 miljoen euro om alle 27.000 scholieren met stadspas gratis te laten reizen. Vrije toegang tot GVB-bussen en -trams voor de 17.000 55-plussers met stadspas die nog geen AOW ontvangen gaat de gemeente 6,7 miljoen euro kosten. De 9.000 werkenden met een minimuminkomen (ZZP’ers niet meegenomen) leveren de gemeente een kostenpost van 5,2 miljoen euro op als zij gratis met het GVB kunnen reizen.

 

Gratis OV effectiever dan meer geld

Volgens Vliegenthart kan gratis OV effectiever zijn dan het uitkeren van meer geld aan de minima, meldt het Parool. Hij legt de bij de coalitieonderhandelingen betrokken partijen dan ook de vraag voor wat het hen waard is om iets aan de mobiliteitsproblemen van de Amsterdamse minima te doen. Het gemeentebestuur benadrukt dat de bekendgemaakte cijfers een eerste inschatting van de kosten zijn. Met de uitvoeringskosten is daarbij nog geen rekening gehouden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hannes Haganum (overheidsdienaar) op
Meneer Vliegenthart begrijpt allemaal niet zo goed, al in zijn intentie misschien wel goed. De oplossing is echter heel eenvoudig: het grootste gedeelte van de OV reizigers betaalt niet de volle prijs. Biedt gewoon een aantal doelgroepen een kortingskaart aan voor het stedelijk OV. Het mes snijdt dan economisch aan twee kanten: meer betalende reizigers in de daluren, de minima krijgen meer mobiliteitsvrijheid en iedereen tevreden. Het idee van gratis is mallotig, ook studenten betalen feitelijk voor de Ov-kaart. En brood en groentes zijn ook niet gratis, tenzij je ze zelf verbouwt. En een fiets is ook niet gratis.
Door Jhr van Avezathe en Zottegem (vrolijke burger) op
En komt er dan ook gratis brood en biologische groente?? Wat een onzin, al zou het OV wel goedkoper en klantgerichter kunnen zijn.
Door Spijker (n.v.t.) op
Deze plannen van Sinterklaas Vliegenthart denkt hij vast wel weer te kunnen verhalen op de eigenaren van woningen en op de toeristen.
Door p op
Misschien een fiets of fietsabo?
Door Jk op
Dus dat is bijna 600 euro per stadpashouder. Volgens mij kan dat best goedkoper