of 59345 LinkedIn

Amerikaanse methode moet Rotterdam-Zuid helpen

Wethouder Hugo de Jonge (foto Marc Nolte)
Wethouder Hugo de Jonge (foto Marc Nolte)
Reageer
Rotterdam-Zuid moet uit het slop. Daarom wordt de komende jaren fors geïnvesteerd met geld van het Rijk. Onderdeel van de plannen is een bijzondere onderwijsmethode, gebaseerd op de Harlem Children’s Zone. Wethouder Hugo de Jonge van onderwijs legt uit wat die methode inhoudt.

Waarom zo’n groot programma voor Rotterdam-Zuid?

Wij hebben hier heel veel jongeren die we met de naderende krapte op de arbeidsmarkt heel hard nodig gaan hebben. Maar de prestaties van deze jongeren liggen een stuk lager dan elders in het land. De gemiddelde Cito-score ligt hier vier punten lager dan in de rest van Rotterdam en acht punten lager dan in de rest van Nederland. De voortijdige schooluitval is hier veel hoger. Het zou een nationale doorbraak zijn als we al die jongeren klaar kunnen stomen voor de arbeidsmarkt.

 

En dat gaat dat programma voor elkaar krijgen?

Het is een aanpak waarbij je je niet neerlegt bij de onderwijsresultaten van nu. De resultaten moeten beter. En je legt je er ook niet bij neer bij het feit dat deze kinderen minder zullen bereiken omdat ze een moeilijke start hebben. Deze Amerikaanse methode heeft het bewijs geleverd dat je ook met kinderen uit heel moeilijke situaties heel goede resultaten kunt bereiken. In Rotterdam zetten we met onder meer weekendscholen en vakantiescholen in op drie tot zes uur extra onderwijs per week. Op Zuid doen we er nog een schepje bovenop. Daar wordt het tien uur extra. Ook hebben we een groep nul voor twee- tot driejarigen en komen er hoger opgeleide, betere leerkrachten.

 

Hoe bereiken jullie die kinderen en hoe zorgen jullie ervoor dat die dan ook daadwerkelijk zo jong al naar school gaan?

Al die kinderen zijn bekend bij de Centra voor Jeugd en Gezin. Daar wordt geconstateerd dat er een taalachterstand is en wordt de ouders verteld over de voorschool en hoe mensen zich kunnen inschrijven. Na een tijdje worden die mensen gebeld om te kijken of ze hun kind al in hebben geschreven.

 

Maar dat is dan vrijwillig. Wat als mensen hun kind niet inschrijven?

Het is niet helemaal vrijwillig, er is een zekere drang omdat medewerkers van de CJG’s blijven bellen en blijven aandringen dat het beter voor het kind is. En zij zijn erg overtuigend. Ik denk dat mensen dan toch het beste voor hun kind willen. Overigens is in het regeerakkoord ook afgesproken dat het kabinet gaat onderzoeken of ze mensen kunnen dwingen. Maar daar gaan wij niet op wachten. We proberen het zelf voor elkaar te krijgen, omdat we willen dat die kinderen een vliegende start kunnen maken op de basisschool.

 

Wat is er typisch Amerikaans aan deze methode?

Ik zou liever zeggen typisch Rotterdams! Niet rusten voordat je alles hebt gedaan om talenten te ontwikkelen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.