Advertentie
sociaal / Nieuws

'Je ziet nu de kwetsbaarheid van gemeenten bij aanbestedingen'

De problemen bij het Rotterdamse vervoersbedrijf Trevvel lopen volgens kinderombudsman Stans Goudsmit 'de spuigaten uit'.

07 september 2022
afbeelding van geïnterviewde, Stans Goudsmit

De al jaren durende problemen in Rotterdam op het gebied van doelgroepenvervoer lopen sinds het begin van dit schooljaar uit de hand. Vooral leerlingen van het (voortgezet) speciaal onderwijs worden hierdoor geraakt. Voor de Rotterdamse kinderombudsman Stans Goudsmit is de maat vol.

Raadsadviseur inclusief Secretaris Rekenkamer

Gemeente Hardenberg
Raadsadviseur inclusief Secretaris Rekenkamer

Adviseur Strategie en Projecten

Gemeente Hardenberg
Adviseur Strategie en Projecten

De problemen met Trevvel bestaan al sinds 2018. In 2020 schreef de gemeentelijke ombudsman er ook al een rapport over. Is de situatie nu erger dan ooit?

Ja en je ziet ook dat de impact steeds meer toeneemt. Ouders krijgen problemen op hun werk doordat ze hun kind zelf op moeten halen van school, leerkrachten ontfermen zich 's middags langdurig over niet-opgehaalde kinderen en komen niet toe aan het voorbereiden van hun les. De problemen met vervoersbedrijf Trevvel lopen nu echt de spuigaten uit en wij zijn er helemaal klaar mee. Ook voor de zomervakantie ontvingen wij al extra klachten, Trevvel beloofde op de korte termijn orde op zaken te stellen maar dat is niet gebeurd. Sinds het begin van dit nieuwe schooljaar stijgt het aantal klachten juist explosief. Kinderen worden op onvoorspelbare tijden opgehaald of zelfs helemaal niet opgehaald. En het bedrijf is totaal onbereikbaar voor ouders en leerkrachten – ze staan eerst eindeloos in de wacht en vervolgens wordt de verbinding verbroken. Zo komt het nu voor dat een leerling om 5 uur 's middags nog niet thuis is en ouders geen idee hebben waar hun kind is.’

 

Waar zit volgens u het grootste probleem?

'Waar een groot risico zit, is dat de gemeente Rotterdam één bedrijf verantwoordelijk heeft gemaakt voor het hele doelgroepenvervoer. Je ziet nu de kwetsbaarheid van gemeenten als ze via een aanbesteding in zee gaan met één grote speler. Dat zie ik ook gebeuren in de jeugdbescherming. Partijen zijn dan noodgedwongen heel aardig voor elkaar. Als gemeente zet je zo’n grote organisatie met een lokale monopoliepositie niet zomaar aan de kant, want wat doe je daarna? Als er al een concurrent is, staat die niet zomaar klaar om alle taken over te nemen.

Gemeenten zouden in de aanbesteding ook strengere eisen moeten stellen aan chauffeurs. Het bezit van een rijbewijs is nu genoeg om meerdere kinderen met gedragsproblemen te mogen vervoeren, dat is heel raar en vraagt veel van chauffeurs. De vaste begeleider moet terug op de bus, dat maakt het werk veel minder zwaar en daarmee aantrekkelijker. Het is nu echt een klotenbaan. Zo’n chauffeur rijdt twee uurtjes in de ochtend en twee in de middag. Het tarief is zó laag dat er onderweg soms ook nog pakketjes worden opgehaald om nog wat bij te verdienen, en dat kan je ze niet kwalijk nemen. Ook dat kunnen gemeenten meenemen in de aanbesteding, dat er reële tarieven worden betaald. ’

Wat vindt u van de aanpak van de nieuwe wethouder Maarten Struijvenberg tot nu toe?

 

‘Trevvel levert weliswaar de wanprestatie, maar de wethouder is eindverantwoordelijk voor het gemeentelijke leerlingenvervoer. Het lijkt er sterk op dat hij die verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk neemt en daar ben ik blij mee. Hij heeft duidelijk gezegd dat hij Trevvel vanaf nu streng gaat aanpakken. Ook heeft hij toegezegd dat hij alle zeilen gaat bijzetten om ervoor te zorgen dat alle leerlingen volgende week weer naar school kunnen, onder meer door andere vervoersbedrijven in te zetten. De huidige situatie vraagt om veel creativiteit. Zet bijvoorbeeld hotelbusjes in die naar Schiphol rijden, die staan toch een groot deel van de dag stil. Ik begrijp dat de wethouder op dit moment allerlei partijen actief benadert. En volgende week dinsdag gaat hij  in gesprek met leerlingen over mogelijk oplossingen. Die hebben vaak goede ideeën. Ook daar ben ik blij mee, dat hij de gebruikers van Trevvel spreekt.’

Wat vindt u van het recente besluit om leerlingenvervoer in Rotterdam voorlopig voorrang te geven boven het vervoer van ouderen?

‘Ik zeg niet dat ik het ok vind, maar ik begrijp de beslissing wel. Bij veel kinderen staat op dit moment het recht op onderwijs op het spel. Dat vind ik als kinderombudsman uiteindelijk toch belangrijker dan sociale activiteiten van ouderen. Maar deze maatregel mag voor die ouderen zeker niet te lang duren. Wat ook zij hebben belang om vervoerd te worden.’

Zijn de problemen bij Trevvel niet vooral te wijten aan de personeelstekorten waar de hele vervoerssector op dit moment mee kampt?

'Natuurlijk spelen die ook een rol, maar Trevvel heeft daarnaast ook veel andere problemen die al heel lang spelen, bijvoorbeeld op het gebied van de planning. Ook is het bedrijf onbereikbaar, niemand neemt de telefoon op. En er is een app die totaal niet werkt. Je zou er bijvoorbeeld op moeten zien waar een chauffeur zich bevindt. Nou, soms zien leerlingen dat hun chauffeur in Afrika is.’

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie