Advertentie
sociaal / Nieuws

GroenLinks wil af van gemeentelijke aanbesteding zorg

Gemeenten moeten voortaan zelf uitmaken of ze hun gezondheidszorg willen aanbesteden, vindt GroenLinks. De partij heeft daartoe eigenhandig een wetswijziging geschreven en aan de Tweede Kamer voorgelegd.

24 februari 2018

Gemeenten moeten voortaan zelf uitmaken of ze hun gezondheidszorg willen aanbesteden, vindt GroenLinks. De partij heeft daartoe eigenhandig een wetswijziging geschreven en aan de Tweede Kamer voorgelegd.

Concurrentiestrijd

Nu zijn gemeenten, die onder meer gaan over de jeugdzorg en de thuiszorg, nog verplicht zorgaanbieders de kans te geven offertes in te dienen om de zorgtaken uit te voeren. Door die concurrentiestrijd schrijven zorgaanbieders in voor zo'n lage prijs dat patiënten en personeel de dupe zijn, vindt GroenLinks. Bovendien zijn de aanbestedingen verworden tot een tijd slurpend ,,bureaucratisch gedrocht''. En als gemeenten steeds een nieuwe zorgaanbieder in de arm nemen, kan een patiënt nooit een vertrouwensband met zijn hulpverlener opbouwen, waarschuwt de partij van Jesse Klaver.

Marktwerking terugbrengen

GroenLinks mag steun verwachten van de rest van de linkse oppositie, die sowieso de marktwerking in de zorg wil terugdringen, en van de PVV. Ook regeringspartijen als CDA en D66 zijn niet gelukkig met de door de Europese Unie afgesproken verplichte aanbesteding, en minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid kwam daartegen afgelopen jaar als wethouder in Rotterdam nog in het geweer.

Aanbestedingsverplichting

De Jonge wil nu eerst kijken wat er binnen de huidige regels mogelijk is om het gemeenten gemakkelijker te maken. Maar desnoods stapt hij naar Brussel om de aanbestedingsverplichting aan te passen, zei hij eerder. GroenLinks wil haast maken en gaat vast met de Europese Commissie praten, met de initiatiefwet in de hand. Klaver wil met de verantwoordelijke Eurocommissarissen op bezoek bij zorgverleners om te laten zien hoe zij door de aanbesteding in de knel komen. (ANP)

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Leva
Oh..ik hoop dat Groen Links hiermee het voorbeeld van Heerlen ( Heerlen STANDBY!) niet promoot. Wij hebben ermee te maken en het is rampzalig: geen keuze en daardoor geen passende hulp. Heerlen heeft de aanbesteding ondergebracht bij een zorgcoöperatie van 8 zorgaanbieders die ook de indicaties doen. Heerlen doet dit om, volgens hun zeggen, de "marktwerking eruit te slopen". Maar in feite stuurt men evenhard op geld en niet op kwaliteit. Ook vrije keuze van zorgaanbieder, passend aanbod en innovatie is immers kwaliteit.
Hetty van Rijswijk / leveranciersmanager inkoop
Ergens slagen we er niet in om aan sommige politici uit te leggen dat er een verschil is tussen inkopen en aanbesteden. De gemeenten kopen dienstverlening betreffende Wmo en Jeugdwet in; maar lang niet alle gemeenten besteden dat aan (en gaan dus die negatieve consequenties al uit de weg). In de Westelijke Mijnstreek Wmo, kunnen dienstverleners die aan de eisen voldoen, dagelijks instromen zonder aanbestedingstraject te hoeven doorlopen.
Tim Robbe / Advocaat en Adviseur
Er is geen wettelijke verplichting tot aanbesteden. Ook niet in het sociaal domein. Dat moet elk jaar opnieuw worden uitgelegd. Het geeft aan dat politici óf niet zo goed weten waar het over gaat óf dat zij niet willen weten waar het over gaat. Kunnen de aanbestedingsregels nog simpeler in de zorg? Jazeker. Maar zijn de regels altijd van toepassing, zoals Klaver suggereert? Zeker niet.
Arno
BB kom op. Plaatsen jullie dit soort berichten klakkeloos door? Jullie weten toch beter hopelijk??
Marco van der Spek-Stikkelorum / zelfstandig inkoopadviseur Sociaal Domein
Het blijft inderdaad verwonderlijk. Hoe vaak m.n. landelijke politici erop moeten worden gewezen dat inkoopmethodieken zoals "Dynamisch contracteren en Beheren" (www.dcenb.nl) en/of "Bestuurlijk Aanbesteden" (zie bijv. https://www.aanbestedingscafe.nl/ja-bestuurlijk- … welk keurig ressorteren onder de OpenHouse systematiek genoemde issues uit de weg gaat. In die methodieken gat thet namelijk juist niet op een kwantitatieve (geld gedreven) maar een kwalitatieve concurrentie (inhouds gedreven) die juist in het voordeel is van professional en inwoners met een ondersteuningsvraag. Verwonderlijk des te meer, omdat een groot aantal gemeenten deze systematiek al jaren met positieve effecten voor o.a. de positie van de zorg professionals als wel een maatschappelijk aanvaardbaar tarief voor de geleverde dienstverlening gebruiken. Wordt tijd voor een behoorlijke (landelijke) politieke bijscholing op dit vlak zo lijkt het.
H. Wiersma / gepens.
Het lijkt er op dat het ministerie/VNG de gemeenten eens duidelijke voorlichting moeten geven welke mogelijke processen kunnen worden gevolgd bij aanbestedingen in de zorg. Dat zal in ieder geval onduidelijkheid wegnemen en overbodige wetgeving voorkomen.
Advertentie