Wetenschappelijk onderzoek
De extra lessen worden na schooltijd gegeven in 23 gemeenten, waaronder Almere, Delft, Roosendaal. Arnhem en Vlissingen. In de zomervakantie komen er speciale zomerscholen in Groningen, Maastricht, Hulst en Terneuzen. De scholen doen mee aan wetenschappelijk onderzoek naar het effect van extra leertijd op leerprestaties van leerlingen. In de projecten wil het ministerie er achterkomen wat de beste invulling is van extra onderwijstijd.
Extra schooluren niet altijd verplicht
In 25 gemeenten krijgen kinderen met reken- en taalachterstanden extra lessen. Staatssecretaris Dijksma stelt hier dit schooljaar 12…
De extra lessen worden na schooltijd gegeven in 23 gemeenten, waaronder Almere, Delft, Roosendaal. Arnhem en Vlissingen. In de zomervakantie komen er speciale zomerscholen in Groningen, Maastricht, Hulst en Terneuzen. De scholen doen mee aan wetenschappelijk onderzoek naar het effect van extra leertijd op leerprestaties van leerlingen. In de projecten wil het ministerie er achterkomen wat de beste invulling is van extra onderwijstijd.
Vrijwillig
Schoolbesturen konden zich vrijwillig en in samenwerking met hun gemeente opgeven voor de projecten. ‘Gemeenten hebben hier zelf inspraak in gehad’, aldus een woordvoerder van het ministerie. Scholen moesten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. ‘Een samenwerking met een voortgezet onderwijsschool is bijvoorbeeld verplicht om de doorstroming goed te laten verlopen. Scholen kunnen hun eigen invulling geven aan het project.’
Verplicht
Niet alle kinderen zijn verplicht mee te doen aan de zomerscholen. ‘Deze zijn alleen bedoeld voor kinderen met achterstanden.’ Ook de extra leertijd is niet voor alle leerlingen verplicht. Een ‘verzwarting’ van scholen wordt daarom niet verwacht. ‘Er zijn drie opties: achterstandskinderen mogen vrijwillig meedoen, of achterstandskinderen zijn verplicht mee te doen of alle kinderen zijn verplicht mee te doen. Dat laatste gaat dan wel in overleg met de ouders.’
Rotterdam
In Rotterdam, waar ook een speciale zomerschool komt, loopt al twee jaar een project op 45 scholen met verplichte verlengde schooltijd. Tot het eind van de collegeperiode heeft Rotterdam er 15 miljoen voor opzij gelegd. ‘De scholen hebben het lesrooster omgegooid en geven nu zes uur langer les.’ Resultaten van dit beleid zijn lastig te geven. ‘Eigenlijk weet je dat pas over zes jaar. Je moet kijken naar de hele schooldoorlooptijd, de resultaten op CITO-toetsen, hogere uitstroom naar havo in plaats van vmbo.’
Taalbeheersing
Het beleid is niet puur op extra taalonderwijs gericht, maar ook lessen in sport, streetdance, kunst en cultuur. ‘Zo willen we meer talenten van kinderen aanspreken. Als kinderen bezig zijn met muziek of film heeft dat automatisch effect op de taalbeheersing.’ Een ‘verzwarting’ van scholen door het gevoerde beleid heeft de gemeente niet gesignaleerd. ‘Sterker nog: ook twee witte scholen willen het volledige arrangement overnemen.’