Overslaan en naar de inhoud gaan

Ombudsman: kloof overheid en burgers groeit bij aanvraag Wmo

De ombudsman noemt het aanvraagproces onduidelijk en langzaam

wmo---oude-vrouw-aan-telefoon.jpg

Burgers die afhankelijk zijn van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) voelen maar weinig invloed en regie tijdens het aanvraagproces. Daarmee groeit de afstand tussen overheid en burger onnodig, concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen donderdag in het rapport Burger in zicht.

Meer dan een miljoen mensen maken gebruik van de Wmo, waarmee het bijvoorbeeld voor ouderen of mensen met een beperking mogelijk is om langer zelfstandig te blijven wonen. De ombudsman voerde gesprekken met burgers die via die wet zorgvoorzieningen aanvragen. Hij stelt vast dat burgers wel tevreden zijn over de voorzieningen die ze ontvangen, maar dat er in het proces van aanvragen veel te verbeteren is.

Hij noemt het aanvraagproces onduidelijk en langzaam. Het persoonlijke gesprek dat een gemeentemedewerker met de aanvrager heeft - het zogeheten keukentafelgesprek - gaat vaak over standaardpakketten en budgetten van de gemeente, in plaats van de zorgen en behoeften van de aanvrager. Van Zutphen noemt dat een gemiste kans. Ook vindt hij het onnodig dat burgers zich telkens opnieuw moeten verdedigen voor hun Wmo-voorzieningen terwijl ze die zorg al ontvangen. 'Dat leidt tot onmacht, verdriet en wantrouwen', staat in het rapport.

De ombudsman noemt het keukentafelgesprek 'de uitgelezen mogelijkheid voor gemeenten om echt naar burgers te luisteren, met ze in gesprek te gaan over wat ze nodig hebben, wat ze zelf kunnen doen en waar ze nog ondersteuning nodig hebben. Op deze manier voelen burgers zich het beste geholpen en versterk je als gemeente de relatie en het vertrouwen. Zoals het nu gaat worden dingen wel geregeld, maar raken mensen gefrustreerd en teleurgesteld door het proces. Dat is helemaal niet nodig. Gemeenten kunnen en moeten hier wat aan doen.'

Van Zutphen raadt gemeenten aan beter naar burgers te luisteren en flexibel en creatief zijn in het toekennen van Wmo-voorzieningen als standaardpakketten geen oplossing zijn. In veel gemeenten is er een zogeheten Adviesraad Sociaal Domein, die kan adviseren over wetten in het sociale domein zoals de Wmo. Gemeenten moeten meer gebruik maken van die adviesraden, omdat ze inzicht leveren in het perspectief van de burger, aldus de ombudsman.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Toine Goossens

Dramatisch deze transitie van beleid aan gemeenten. We hadden in het verleden een geolied landelijk systeem, met landelijk vast beleid, om het recht op voorzieningen te beoordelen. Bedrijfsverenigingen boden een netwerk aan in hun werk gespecialiseerde mensen onderdak.
Het systeem zorgde voor stabiliteit en veiligheid van het beleid. Correcties vonden via jurisprudentie snel hun weg in het beleid. Wat een verschrikkelijke puinhoop is het nu.

Op 14 april 2023, 14:21

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in