Advertentie
ruimte en milieu / Column

Zuidas

Vanaf het dak van mijn huis kijk ik uit over de Amsterdamse Zuidas. In de verte kan ik het resultaat zien liggen van veel ambities en grootse plannen. Daar heb je in de eerste plaats de twee bankgebouwen: ABN Amro en ING.

12 september 2008

Die laatstgenoemde kolos, hoofdzakelijk uit glas opgetrokken, valt op door zijn speciale vorm en wordt daarom ook wel ‘de skischoen’ genoemd. Dan kan ik ook nog het verderop gelegen World Trade Centrum zien, waarmee het zo’n beetje allemaal is begonnen.

 

Nog goed herinner ik mij hoe het Wereld Handelscentrum van Amsterdam aanvankelijk ergens in nowhereland stond, naast een stationnetje dat naar neverland leek te gaan. Het deed een beetje denken aan de industrieterreinen die Amsterdam aan de oevers van het Noordzeekanaal heeft aangelegd. Ruigoord moest ervoor wijken. Nu zijn wij al weer een paar jaar verder, maar veel internationale scheepvaart heb ik nog niet gezien. Ik rijd wel eens langs het Noorzeekanaal, maar het gonst er niet echt van de activiteiten.

 

Hetzelfde schijnt nu ook met de Zuidas te gebeuren. Volgens Marijn Oudenampsen en Justus Uitermark, een stadssocioloog en een stadsgeograaf, dreigt er een debacle op de Zuidas. Dat schreven zij vorige week in de Volkskrant. Een investering van tien miljard lijkt in rook op te gaan. Wat een bloeiende City had moeten worden, loopt uit op een regelrechte deceptie. Want ga maar na.

 

Het enorme hoofdkantoor van de ABN Amro - nog maar net gebouwd – staat te verloederen sinds de bank is overgenomen door concurrent Fortis. Bedrijven als Philips, Ahold en Cisco willen niet eens op de Zuidas zitten. Zij zijn naar de Bijlmer, Hoofddorp of naar de Omval gegaan. Met als gevolg dat ‘de Zuidas volgens de planning een verlies gaat maken van honderden miljoenen op Nederlands beste locatie’. Maar helaas: ‘Niemand lijkt onder de indruk van recente missers of toekomstige risico’s’.

 

Soms vraag ik me af hoe de Amsterdammer tegen zijn eigen stadsbestuur aankijkt. Nog geen twee maanden geleden werd bekend dat de bouw van de metrolijn naar diezelfde Zuidas jaren vertraging gaat opleveren wegens allerlei technische en financiële mankementen. Misschien komt dat nu wel goed uit! Als die Zuidas een catastrofe wordt, heb je die ondergrondse ook helemaal niet meer nodig.

 

Trouwens, toen ik onlangs een bezoek bracht aan de nieuwe IJburg – bouw in volle gang – vertelde een van de bewoners dat de sluis, die IJburg moet verbinden met de grote waterwegen, ook al weer een jaar later klaar zal zijn dan aanvankelijk is gepland. De conclusie moet zijn dat Nederland enorme moeite heeft met het verwezenlijken van grote bouwplannen. Het is maar goed dat de Afsluitdijk nog voor de Tweede Wereldoorlog uit het water is gestampt, want tot de aanleg van zo’n megaproject lijkt ons land niet meer in staat. Toegegeven, de Betuwelijn is er gekomen, maar over de rentabiliteit ervan heeft niemand het meer. Als je door Duitsland en Frankrijk reist, word je getroffen door de vele hogesnelheidstreinen, maar in Nederland is de aanleg van dat ene lijntje van Amsterdam naar Bergen op Zoom al bijna een te zware opdracht.

 

Een vliegveld in de Noordzee? Dat zal er pas komen als de hele Noordzee is gedempt. Ik gok op een windmolenparkje aldaar, tenminste als de actiegroepen en de andere inspraakinstanties het goed vinden. Ach, was Eelco Brinkman, de baas van Bouwend Nederland, maar gewoon in de politiek gebleven!

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie