Verplichte aanbesteding
De burgemeester deed deze uitspraken in het AD tijdens een vooruitblik op het nieuwe jaar.
Het regeerakkoord verplicht de drie grote steden hun openbaar vervoer aan te besteden. Voor het busvervoer ging de Haagse gemeenteraad al in oktober akkoord – onder luid protest van de chauffeurs. Zij hadden gehoopt op steun van de PVV, verklaard tegenstander van de aanbesteding. Maar onder druk van hun eigen gedoogsteun aan de regering gingen zij ook in de Haagse raad akkoord.
Kwaliteitseisen
Over het tramvervoer voert wethouder Peter Smit nog onderhandelingen met minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Doel is om de aanbesteding uit te stellen. ‘Daar zijn we allemaal voor’, zegt raadslid Gert-Jan Bakker van het CDA. ‘Je moet niet overhaast te werk gaan bij dit soort dingen. Maar ik denk dat we genoeg kwaliteitseisen kunnen stellen op het openbaar vervoer goed te houden. Die aanbesteding komt er sowieso. Maar als CDA zijn wij er voorstander van om de aandelen HTM in handen van de gemeente te houden. Als we dat doen, pakken we het al anders aan dan de NS.’
Zorgen over aanbesteding tramvervoer krijgen bijval
Burgemeester van Aartsen is bezorgd over de aanbesteding van het Haagse trambedrijf. Hij vreest voor een volgend slachtoffer in de…
Kwaliteitseisen
Over het tramvervoer voert wethouder Peter Smit nog onderhandelingen met minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Doel is om de aanbesteding uit te stellen. ‘Daar zijn we allemaal voor’, zegt raadslid Gert-Jan Bakker van het CDA. ‘Je moet niet overhaast te werk gaan bij dit soort dingen. Maar ik denk dat we genoeg kwaliteitseisen kunnen stellen op het openbaar vervoer goed te houden. Die aanbesteding komt er sowieso. Maar als CDA zijn wij er voorstander van om de aandelen HTM in handen van de gemeente te houden. Als we dat doen, pakken we het al anders aan dan de NS.’
Over het tramvervoer voert wethouder Peter Smit nog onderhandelingen met minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Doel is om de aanbesteding uit te stellen. ‘Daar zijn we allemaal voor’, zegt raadslid Gert-Jan Bakker van het CDA. ‘Je moet niet overhaast te werk gaan bij dit soort dingen. Maar ik denk dat we genoeg kwaliteitseisen kunnen stellen op het openbaar vervoer goed te houden. Die aanbesteding komt er sowieso. Maar als CDA zijn wij er voorstander van om de aandelen HTM in handen van de gemeente te houden. Als we dat doen, pakken we het al anders aan dan de NS.’
Reacties: 9
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het schermen met 'Europa' is sowieso voor een deel onzin. In Frankrijk is er nauwelijks sprake van aanbesteding van het openbaar vervoer en ook in Duitsland gaat men steeds vaker over tot onderhandse gunning op basis van prestatieafspraken voor de lange termijn.
Onlangs is voor een periode van 10 jaar het o.v. in de deelstaat Bremen ondershands gegund aan de Bremer Straßenbahn AG. De kostendekkinggraad moet omhoog naar 70 procent en het vervoersbedrijf moet 27 kilometer aan lightrailverbindingen realiseren. In Den Haag was al sprake van prestatie-afspraken. Zo heeft de HTM vele tientallen kilometers aan nieuwe railverbindingen weten te realiseren. Qua klantgerichtheid en efficiency valt er echter nog veel te winnen. Denk maar aan betere prestaties tijdens de winterperiode. Bij een beetje sneeuw staat het Nederlandse openbaar vervoer schandelijk in zijn hemd. In Frankrijk en Duitsland is dat prima geregeld. Er wordt even een nachtje door gewerkt, maar de tram rijdt gewoon.
Een commerciële aanbesteding is bijna altijd gebaseerd op de prijs en vaak is de klant de dupe. De service wordt slechter en de integratie van het lijnennet wordt slechter. Prima idee dus, om zich in Den Haag nog maar eens een jaartje te beraden en niet het kind met het badwater weg te gooien. Verhoging van de kostendekkingsgraad is hoog nodig, maar het mag niet ten koste van de kwaliteit gaan. Doel moet zijn om de bezettingsgraad door een goed marketingbeleid flink op te krikken, waardoor de kosten per eenheid omlaag gaan.
Goed pleidooi van burgemeester Van Aartsen.
Aanbesteden werkt in geen enkele sector naar tevredenheid. Het is een methode om de laagste prijs af te dwingen. Men denkt dat de kwaliteiteisen zo kunnen worden gesteld dat er voor die laagste prijs toch kwaliteit te halen valt, dat is nonsens. Het is een juridisch steekspel aan het worden tussen grote bedrijven en de overheid waarbij de bedrijven voor de laagste prijs inschrijven en daarna met een batterij aan juristen de werkwijze, het meerwerk, de kwaliteit etc gaan aanvechten bij deze zelfde overheid.
Ik ben ook van mening dat onderhandse gunning op basis van prestatieafspraken vaker moet worden toegepast!. (en niet moet worden gezien als iets slechts) De politieke keuzes gaan op dit moment echter geheel de andere kant in, namelijk clusteren van aanbestedingen in megaprojecten waarbij slechts een paar bedrijven in NL kunnen inschrijven....Verschuif de macht naar deze grote bedrijven en het MKB, de overheid en uiteindelijk de burger zullen de dupe worden van dit beleid.
Ter aanvulling:
Het idee van marktwerking staat sowieso binnen Europa onder druk, omdat er door mega-fusies nog slechts sprake is van een paar Europese conglomeraten, zoals het Franse Transdev (Veolia en Connexxion). Keolis (Frans semi staatsbedrijf) en Deutsche Bahn (o.a. Arriva). De aandelen van DB zijn overigens voor 100 procent in handen van de Duitse staat. Met goede gevulde portemonnees staan deze mega-ondernemingen al lang klaar om onze stadsvervoersbedrijven over te nemen. Ze beschikken over voldoende kasgeld. Daarom zijn ze overal in Europa succesvol op overnamepad, tot in Litouwen en Bosnië aan toe. Helaas reageert de Tweede Kamer nog erg naïef in plaats van te kijken naar kansen en bedreigingen.
Onderhandse aanbesteding mag van de EC, als het bedrijf in handen is van diezelfde overheid. De mededingingsregels zijn immers bedoeld om oneerlijke bevoordeling van private bedrijven te voorkomen, niet om overheden te dwingen hun vervoersbedrijven te privatiseren. Den Haag wil echter wel privatiseren en geeft Brussel onterecht de schuld.
Aangezien de HTM etc. eigendom zijn van de gemeenten, vind ik trouwens dat het Rijk er niets over te zeggen heeft wat zij met hun vervoerbedrijven doen.
Ik sluit me aan bij de andere commentaren: privatiseren moet helemaal niet van Europa. De regering wil privatiseren, en sleept er gewoon Europa bij, terwijl er geen enkele wet of richtlijn enz is die zegt dat er geprivatiseerd moet worden.
Overigens, deze regering was toch tegen betutteling uit Den Haag? Laat de gemeenten dan zelf beslissen hoe ze jun openbaar vervoer willen invullen
Privatiseren is alleen maar bedoeld om CDA- en vooral VVD-vriendjes aan riante topbanen te helpen.
Opmerkelijk: Van Aartsen is toch van de VVD, de partij die alles zoveel mogelijk wil privatiseren. Nu heeft hij dan toch, misschien mede als gevolg van wat meer contact met de praktijk, het licht gezien. Beter laat dan nooit.
Er moet een einde komen aan de privatiseringsgekte komen, waarvan burgers de rekening betalen terwijl wat VVD- en CDA-figuren (en vroeger ook PvdA´ers) lekkere baantjes in de wacht slepen. De Haagseparlementaire en ambtelijke groepsdwang om blind te zijn en privatisering geweldig te vinden en zo vooral enkele buitenlandse multinationals te bedienen, moet worden doorbroken. Onze publieke diensten en uiteindelijk ons land worden door deze Hagenezen verkocht.
Aartsen , nu lul je uit je nek, wat betreft NS is er nog te weinig geprivatiseerd, dat is het probleem van deze arrogante organisatie, klachten gehoord over arriva of viola?
@pietbrontsema. Ja zeker, in verhouding net zoveel, met name over hun busvervoer.