De geplande bouw van ongeveer 700 woningen in een gebied bij Schiphol kan voorlopig niet doorgaan. De Raad van State heeft een streep gezet door een bestemmingsplan van de gemeente Haarlemmermeer.
Geen woningbouw bij Schiphol
De Raad van State heeft een streep gezet door een bestemmingsplan van de gemeente Haarlemmermeer.
Aanvaardbaar woonklimaat
De gemeente heeft onvoldoende aangetoond of bij de geplande woningen ,,een aanvaardbaar woon- en leefklimaat'' kan worden gerealiseerd, oordeelde de bestuursrechter woensdag. De bewoners zouden last kunnen hebben van het proefdraaien van vliegtuigen en het lawaai van startende vliegtuigen.
Bedrijfsvoering Schiphol en KLM
Ook is niet duidelijk gemaakt wat de gevolgen van de geplande woningbouw zijn voor de bedrijfsvoering van Schiphol en KLM. De luchthaven, de luchtvaartmaatschappij en enkele bedrijven en inwoners van Badhoevedorp hadden tegen het bestemmingsplan beroep ingediend bij de Raad van State.
Beter onderzoek
De woningen waren voorzien in het gebied De Schuilhoeve, dat grenst aan Badhoevedorp en ten noorden van Schiphol ligt. De huidige A9 loopt midden door het gebied. Als Haarlemmermeer de huizen wil bouwen, moet de gemeente met een nieuw bestemmingsplan komen en ,,beter onderzoek doen'', stelde de Raad van State.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
In plaats van naar een structurele oplossing voor het probleem te zoeken door verplaatsing van deze luchthaven richting de polders in het IJsselmeer, blijdt men maar investeren in een luchthaven die ingeklemd ligt in een dicht bevolkt gebied.
@Johannes (adviseur). Dat wordt lastig, want in het IJsselmeer liggen geen polders...
Dat de overheid woningbouw verbiedt op plekken die erg onveilig zijn is prima. Maar om ze te “beschermen” tegen (vooral overdag) overvliegende vliegtuigen? Is dat een reden om woningbouw te verbieden? De ene persoon heeft veel last van verkeersgeluid, de andere niet. Laat mensen zelf bepalen waar ze gaan wonen. Als niemand er wil wonen, dan wil ook niemand daar woningen bouwen. Vraag en aanbod bepalen de prijs van woningen. Het (vraag beperkende) nadeel geluidsoverlast zal bewoners daar een lagere woningprijs of extra m² woonoppervlak opleveren. Dat kan voor een groep mensen aantrekkelijk zijn. Goedkoper dan bijvoorbeeld Almere zal het, ook op deze locatie, in Amstelveel niet worden. Dus de mensen die voor deze locatie zouden kiezen, vinden het daar dan blijkbaar leuker dan op ander plekken.
Ik denk dat op deze locatie hetzelfde zou moeten gelden als in bijvoorbeeld het havengebied. De overheid moet woningbouw daar wel toestaan, maar vooraf duidelijk stellen dat het een locatie betreft met bepaalde overlast. En mensen die ervoor kiezen om daar dan te gaan wonen, mogen dan niet over die specifieke overlast gaan klagen.