Advertentie
ruimte en milieu / Achtergrond

Vergruizen

Als een puinverwerkingsbedrijf de capaciteit wil vergroten en dat vanuit milieuoogpunt niet bezwaarlijk is, kunnen Gedeputeerde Staten de benodigde veranderingsvergunning tóch weigeren met het oog op de ruimtelijke leefomgeving.

11 januari 2010

In 1975 koopt de familie Verbiezen een boerderij met ongeveer twee hectaren – agrarische - grond aan de Sliffertsestraat tussen Eindhoven en Veldhoven. De familie heeft een bedrijf dat onder meer steenpuin opslaat en verpulvert tot herbruikbaar gruis. Daarvoor heeft het bedrijf sinds 2001 een vergunning.

 

Als Verbiezen de capaciteit voor dit ‘granuleren’ zesentwintig maal wil vergroten, vraagt hij een veranderingsvergunning aan bij de provincie. De gemeente heeft vlak daarvoor de omliggende woningen gekocht en gesloopt om het nieuwe bestemmingsplan Meerhoven te kunnen realiseren.

 

Gedeputeerde Staten (GS) van Noord-Brabant verlenen de gevraagde vergunning, omdat Verbiezen al een milieuvergunning heeft en de aard van de vergunde activiteiten door de capaciteitsuitbreiding niet verandert. De gemeente Eindhoven is hier niet blij mee. B en W voeren informeel overleg met GS over de nadelige gevolgen die de uitbreiding heeft voor de kwaliteit van de leefomgeving. Maar als GS volhouden dat er vanuit milieuoogpunt niets valt in te brengen tegen verlening van de milieuvergunning stappen B en W naar de Raad van State. Die stelt vast dat het college van B en W belanghebbende is en dus mag procederen tegen zijn grotere broer.

 

De Raad tikt de broer vervolgens op twee punten op de vingers. De referentiemetingen voor de geluidsoverlast zijn niet goed uitgevoerd, omdat de provincie daarbij ten onrechte geen rekening heeft gehouden met de toekomstige verbreding van de A2. Het is dus de vraag of de nadelige gevolgen voor het milieu zich inderdaad niet verzetten tegen de verlening van een veranderingsvergunning.

 

Maar los van het feitelijke antwoord op die vraag hadden GS niet met die bewering kunnen volstaan. Volgens (artikel 8.10 lid 3 van) de Wet milieubeheer is het college namelijk verplicht te kijken of de nadelige gevolgen voor de kwaliteit van ‘de ruimtelijke leefomgeving’ een reden zijn om de vergunning toch te weigeren – ook al zou daartegen geen bezwaar bestaan vanuit milieuoogpunt. In dit geval bestaat alle reden voor een weigering. Het granuleren is namelijk in strijd met het bestemmingsplan. Door een veranderingsvergunning te verlenen, ontstaat er – anders dan GS zeggen - opnieuw strijd met dat plan.

 

De Raad is het overigens wel met GS eens dat Verbiezen niet per se een (zwaardere) revisievergunning nodig heeft in plaats van een veranderingsvergunning. Vreemd genoeg heeft Verbiezen die revisievergunning nu wel aangevraagd. Voordat GS beslissen over die aanvraag, zullen zij de ruimtelijke leefomgeving in ogenschouw nemen, laat de woordvoerder weten. Verder zijn de gemeenten en Verbiezen ‘in goed overleg’ bezig het bedrijf te verplaatsen. Om de broedende kip niet te storen, geven de gemeente en de advocaat van Verbiezen geen commentaar.

 

Vindplaats: LJN BK6767

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie