ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Hoe levendig is uw centrumgebied in 2030?

Hoe levendig is uw centrumgebied in 2030? Een plan met vier concrete stappen

09 september 2020
LevendigCentrumgebied.jpg

Gemeenten, winkeleigenaren en ondernemers moeten snel met elkaar om tafel en bespreken hoe ze centrumgebieden levendig houden. "Anders verdwijnt de ziel uit onze binnensteden," zegt Marianne Timmer, conceptontwikkelaar bij bbn adviseurs.

Lege etalages

Winkelend publiek houdt niet van lege etalages. Door lage bezoekersaantallen vertrekken huurders, met nog meer lege etalages als gevolg. Deze neerwaartse spiraal moeten we ombuigen. Hoe? Timmer: "Door een duidelijke visie en deze te vertalen naar je centrum. Wat is het verhaal van uw gemeente?


Geen stenen maar verhalen
Wat maakt uw gemeente bijzonder? Waarom willen bezoekers en bewoners naar uw centrum? Wat voegt u toe aan de omgeving? En wat is de meerwaarde van uw centrumgebied ten opzichte van een online beleving? Denk hierbij aan de geschiedenis van uw gemeente, aan sport, groen, ondernemers of aan een beroemde inwoner. Vaak is het lastig om goed de eigen kernkwaliteiten te zien. Om kansen te ontdekken en deze op een verrassende manier te vertalen naar gebouwen, winkels, de openbare ruimte of bijvoorbeeld activiteiten.


Verrassend?
"Ja. Laatst was ik in het De Pont Museum in Tilburg. Het is gevestigd in een oude monumentale wolfabriek met een grote lichte zaal en kleine donkere 'hokken'. Wat in de hokken te zien is, is niet meteen zichtbaar. Je moet echt voor de deur staan en naar binnen kijken. Maar als je één hok gezien hebt, dan ben je nieuwsgierig en wil je meer zien. Oké, het is een museum, maar dat effect kan een gemeente ook bereiken."


Au
Het opbouwen van dat specifieke verhaal betekent dat je keuzes moet maken door kernwinkelgebieden aan te wijzen. Dit doet soms pijn. Keuzes maken zorgt er wel voor dat je centrum levendig blijft en daar heeft iedereen baat bij.

 

4 stappen
Voor het vormgeven (of versterken) van een visie voor levendige centrumgebieden en het vertalen van deze visie naar uw centrum heeft bbn een stappenplan ontwikkeld. Dit plan bestaat uit vier concrete stappen: verzamelen, vrijdenken, kiezen en (uit)werken. Gemeenten, winkeleigenaren en ondernemers kunnen deze stappen in een paar sessies doorlopen. Zo ontstaat een waardevolle handleiding voor een levendig centrumgebied voor de komende vijf, tien jaar.

 

Meer weten over de stappen naar een levendig centrumgebied? Neem contact op met Marianne Timmer via 06 - 82 93 85 48 of m.timmer@bbn.nl

 

bbn doet onderzoek naar de levendigheid van centrumgebieden. Meedoen aan dit onderzoek kan via deze link.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.