Overslaan en naar de inhoud gaan

Bestaande woningen duurzaam splitsen

Laaghangend fruit in de aanpak tegen de woningnood.

duurzaam woning delen Schulinck

Auteur:  Adna Hasic

Onmisbare kennis voor gemeenteprofessionals

De OmgevingsrechtMail houdt u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in het omgevingsrecht. Ontdek: achtergrondartikelen, whitepapers, praktijkcases, infographics, webinars.Elke 6 weken, direct in uw inbox. De ideale frequentie om up-to-date te blijven.  Aanmelden gratis nieuwsbrief.

We hebben een groot woningtekort in Nederland, want tot 2030 moeten er 900.000 woningen bij komen om aan de groeiende vraag te voldoen. Deze situatie vereist effectieve maatregelen om het woningtekort op korte termijn aan te pakken. Een relatief snelle bijdrage in het creëren van extra woningen ligt in het splitsen van bestaande woningen. Hoeveel extra woningen er gecreëerd kunnen worden is uiteraard niet in beton gegoten maar de potentie tot 2030 op landelijk niveau ligt tussen de tienduizenden tot aan een half miljoen aan extra woningen. Hoewel de waarheid wellicht ergens in het midden ligt, is de keuze voor het splitsen er een die inspeelt op de huidige maatschappelijke trends. 

Onmisbare kennis voor gemeenteprofessionals

De OmgevingsrechtMail houdt u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in het omgevingsrecht. Ontdek: achtergrondartikelen, whitepapers, praktijkcases, infographics, webinars.Elke 6 weken, direct in uw inbox. De ideale frequentie om up-to-date te blijven.  Aanmelden gratis nieuwsbrief.

Maatschappelijke trend

Volgens het CBS leven we in Nederland relatief riant als je kijkt naar de gemiddelde vloeroppervlakten per persoon ten opzichte van haar buurlanden. Dit terwijl de demografische samenstelling van ons land verandert waarbij het aantal kleinere huishoudens zoals alleenstaanden, studenten en ouderen groeiende is. Dit zijn de groepen die enige jaren tussen wal en schip raken omdat er relatief weinig kleine (maar hoogwaardige) woningen beschikbaar zijn. De traditionele gezinswoningen met meerdere kamers zijn vaak niet nodig voor deze groeiende groep.  

Maak 30 dagen gratis gebruik van de kennisbank Omgevingsrecht

Praktische online kennisbank met de wet- en regelgeving op gebied van Omgevingsrecht: Binnen 2 werkdagen antwoord van onze juridische helpdesk, alle landelijke regelgeving en lokaal beleid op 1 plek, actuele juridische informatie en relevante rechtspraken met samenvatting, rechtsregels en volledige uitspraken van de rechterlijke colleges. Vraag een gratis proefabonnement aan.

Schulinck Opleidingen Omgevingsrecht

Direct de online gids met het opleidingsaanbod ontvangen? Vraag het hier aan.

Incompany opleidingen

Met de incompany opleidingen speelt u direct in op uw praktijk. Interesse? Vraag eenvoudig informatie aan.

Lees hier hoe ze bij ODMH het traject van Schulinck Opleidingen hebben ervaren.

Veel ouderen wonen (bijvoorbeeld na overlijden van een partner) in grotere woningen, maar blijven daar vaak onnodig wonen omdat er geen kleinere, passende woonruimtes beschikbaar zijn. Dit belemmert de doorstroming op de woningmarkt. Terwijl een vaak onbenut potentieel ligt in het deugdelijk opdelen van een grote woning in twee of meer kleinere woningen waarbij het vereiste van een goed woon- en leefklimaat met duidelijke randvoorwaarden een toetsend criterium kan zijn. Dit kan de druk op de woningmarkt helpen verlichten en een grotere diversiteit aan woonopties bieden voor de verschillende doelgroepen die nu tussen wal en schip raken. Gemeentelijke regelgeving kan deze ontwikkeling op een duurzame wijze bevorderen.

Maak 30 dagen gratis gebruik van de kennisbank Omgevingsrecht

Praktische online kennisbank met de wet- en regelgeving op gebied van Omgevingsrecht: Binnen 2 werkdagen antwoord van onze juridische helpdesk, alle landelijke regelgeving en lokaal beleid op 1 plek, actuele juridische informatie en relevante rechtspraken met samenvatting, rechtsregels en volledige uitspraken van de rechterlijke colleges. Vraag een gratis proefabonnement aan.

Er ligt onbenut potentieel in het deugdelijk opdelen van een grote woning in twee of meer kleinere woningen waarbij het vereiste van een goed woon- en leefklimaat met duidelijke randvoorwaarden een toetsend criterium kan zijn.

Gemeentelijk beleid

Gemeenten spelen een belangrijke faciliterende rol in het creëren van aanbod van woningen op hun grondgebied. Dat een gemeente ervoor kiest om het splitsen te stimuleren of af te remmen, kan er ook een zijn van tijdelijke aard. Dat er een bijdrage kan liggen in het verkleinen en daarmee splitsen van bestaande woningbouw als laaghangend fruit voor het creëren van extra woningen in de huidige samenleving, wil niet zeggen dat dit over bijvoorbeeld een tijdsverloop van bijvoorbeeld 15 jaar nog steeds het meest passende scenario is. Daarom heeft de regering middels de Omgevingswet beoogd meer flexibiliteit te bieden, decentraal te kunnen werken en wijzigen in minder tijd door voeren zodat overheden beter en efficiënter kunnen inspelen op de behoeften van een snel veranderende samenleving. Het integrale omgevingsplan, en in bepaalde gevallen de koppeling met helder toetsbare beleidsregels zijn hiervoor belangrijke instrumenten. 

Schulinck Opleidingen Omgevingsrecht

Direct de online gids met het opleidingsaanbod ontvangen? Vraag het hier aan.

Incompany opleidingen

Met de incompany opleidingen speelt u direct in op uw praktijk. Interesse? Vraag eenvoudig informatie aan.

Lees hier hoe ze bij ODMH het traject van Schulinck Opleidingen hebben ervaren.

Werken met zorgplichten en maatwerk onder de Omgevingswet

Na deze training heeft u een goed inzicht in de mogelijkheden van de Omgevingswet om andere keuzes te maken en op een andere manier te gaan regelen. Het geeft u handvatten om de nieuwe mogelijkheden die de Omgevingswet biedt toe te gaan passen. 

Meer informatie & samenwerken.

Met de juiste regelgeving en beleidsmaatregelen kan het splitsen van woningen aantrekkelijker en eenvoudiger worden. Daarnaast kunnen eisen worden opgelegd aan de woningeigenaren voor zoal het verduurzamen van de gesplitste woningen, eisen ten behoeve van een goede woonkwaliteit, minimale vloeroppervlakte, adequate geluidsisolatie en het afzien of delen van parkeerplekken (deelauto’s) voor de locaties die daarvoor geschikt zijn. Het zijn juist de alleenstaanden die meer baat hebben bij woningen in stedelijke gebieden met goed openbaar vervoer en faciliteiten.   

Om dit mogelijk te maken is regulering maar ook stimulering op gemeenteniveau vereist. Denk hierbij aan flexibelere regels in het omgevingsplan, een vereenvoudiging van het vergunningsproces en wellicht zelf het overschakelen naar een meldplicht of het bieden van subsidies voor duurzame woningprojecten. Om dit doel duurzaam te kunnen bewerkstelligen is in de basis regelgeving nodig die zowel aansluit op de behoeften en nood van de samenleving, maar waarbij heldere juridische kaders vereist zijn om zo voor eenieder een goede fysieke leefomgeving te waarborgen.

Meer weten?

In een dynamisch juridisch landschap is de kennisbank Schulinck Omgevingsrecht hét antwoord op alle vragen rondom de Omgevingswet en het omgevingsrecht waar gemeenten tegenaan lopen. Of het nu gaat om bestemmingsplannen, vergunningen, handhaving of ruimtelijke ordening. Met onze kennisbank heeft u alles wat u nodig heeft om uw werk efficiënt en effectief uit te voeren. Lees hier meer info over de online kennisbank Schulinck Omgevingsrecht.

Onmisbare kennis voor gemeenteprofessionals

De OmgevingsrechtMail houdt u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in het omgevingsrecht. Ontdek: achtergrondartikelen, whitepapers, praktijkcases, infographics, webinars.Elke 6 weken, direct in uw inbox. De ideale frequentie om up-to-date te blijven.  Aanmelden gratis nieuwsbrief.

Maak 30 dagen gratis gebruik van de kennisbank Omgevingsrecht

Praktische online kennisbank met de wet- en regelgeving op gebied van Omgevingsrecht: Binnen 2 werkdagen antwoord van onze juridische helpdesk, alle landelijke regelgeving en lokaal beleid op 1 plek, actuele juridische informatie en relevante rechtspraken met samenvatting, rechtsregels en volledige uitspraken van de rechterlijke colleges. Vraag een gratis proefabonnement aan.

Schulinck Opleidingen Omgevingsrecht

Direct de online gids met het opleidingsaanbod ontvangen? Vraag het hier aan.

Incompany opleidingen

Met de incompany opleidingen speelt u direct in op uw praktijk. Interesse? Vraag eenvoudig informatie aan.

Lees hier hoe ze bij ODMH het traject van Schulinck Opleidingen hebben ervaren.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma

Waar mogelijk zouden Gemeenten soepel moeten meewerken aan het splitsen van woningen. Dat is in ieder geval duidelijk.
Vaak is het echter gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Aandachtspunten zijn o.a.:

de constructie van het gebouw.
het kostenaspect.
de huur- en/of eigendomssituatie.
de omwonenden.
de ruimtelijke en planologische situatie.

Op 27 augustus 2024, 12:47
Hans Bakker

Pak de flexibele arbeidsmarkt aan en de woningnood is grotendeels opgelost. Maak het onmogelijk voor Nederlandse uitzendbureaus om te ronselen in landen als Bulgarije,. Maak het onmogelijk dat mensen kunnen emigreren voor een uitzendbaantje.
Pak de flexibele arbeidsmarkt aan en de woningnood kan nooit worden opgelost. Daar kunnen we nooit tegenop bouwen.

Op 29 september 2024, 21:18

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in