Overslaan en naar de inhoud gaan

Regio Twente zet volgende stap in verduurzaming binnenstadslogistiek

Regio Twente zet volgende stap in verduurzaming binnenstadslogistiek

Geen uitlaatgassen van vrachtwagens of bedrijfsbusjes meer in de stad; dat is een doel in het Nederlandse Klimaatakkoord. Door hier op in te zetten, gaat de uitstoot van schadelijke stoffen naar beneden en worden (binnen)steden gezonder en prettiger om in te vertoeven. Maar het geeft ook nieuwe uitdagingen aan de bevoorrading van winkels en horeca, pakketdiensten en afvalinzameling. In opdracht van Regio Twente, onderzocht Royal HaskoningDHV de kansen en gevolgen van schone logistiek voor alle kernen in Twente.

Samen anders met Water en Bodem sturend 

Door de grote druk op de ruimte zijn de afgelopen eeuwen water en bodem op de 2e plaats gekomen bij ruimtelijke ontwikkelingen. Er is een omslag nodig naar een robuustere en toekomstbestendige aanpak. Oplossing van deze complexe puzzel vereist inzicht in het lokale bodem- en watersysteem én een andere houding en gedrag van alle betrokkenen: van beleidsmaker en beheerder tot gebruiker. Ontdek hoe.

Op nationaal niveau wordt al volop doorgepakt met de invoering van CO2 vrije binnensteden. Zo is de landelijke uitvoeringsagenda Stadslogistiek op 9 februari getekend door staatssecretaris van Veldhoven en een groot aantal steden, waar per 2025 de zgn. Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) wordt ingevoerd. Onze grote steden Enschede, Almelo en Hengelo hebben ook al stappen gezet met onderzoek naar een mogelijke ZES-zone. Royal HaskoningDHV deed onderzoek naar duurzame binnenstadslogistiek voor de kleinere kernen in Twente. Het onderzoek laat zien welke mogelijke gevolgen en kansen de ZES biedt voor de kleinere kernen in de regio. Maar het geeft vooral aan hoe we op termijn alle kernen schoon en veilig kunnen bevoorraden en het tegelijk voor de vervoerders en ondernemers prettig ondernemen blijft. 

Samen anders met Water en Bodem sturend 

Door de grote druk op de ruimte zijn de afgelopen eeuwen water en bodem op de 2e plaats gekomen bij ruimtelijke ontwikkelingen. Er is een omslag nodig naar een robuustere en toekomstbestendige aanpak. Oplossing van deze complexe puzzel vereist inzicht in het lokale bodem- en watersysteem én een andere houding en gedrag van alle betrokkenen: van beleidsmaker en beheerder tot gebruiker. Ontdek hoe.

 

Op weg naar een gezonde leefomgeving

We staan voor een enorme woningbouwopgave. Deze hangt sterk samen met creatie van een gezonde leefomgeving, groen in de straten, aandacht voor klimaatadaptatie en maatschappelijke voorzieningen die inspelen op een vergrijzende bevolking. De transitie naar een toekomstbestendig leefklimaat vraagt om visie en daadkracht. Wij helpen u bij deze transitie en het benutten van de kansen ervan. Lees meer.

Mobiliteitstransitie

De overgang naar duurzame mobiliteit vraagt om een nieuwe verdeling van de ruimte over voetgangers, fietsers, ov en auto’s. Samen met u en andere stakeholders werken wij aan een mobiliteitssysteem dat in balans is. Zo creëren we samen een veilige, bereikbare en leefbare omgeving. Lees meer.

Resultaten

Op weg naar een gezonde leefomgeving

We staan voor een enorme woningbouwopgave. Deze hangt sterk samen met creatie van een gezonde leefomgeving, groen in de straten, aandacht voor klimaatadaptatie en maatschappelijke voorzieningen die inspelen op een vergrijzende bevolking. De transitie naar een toekomstbestendig leefklimaat vraagt om visie en daadkracht. Wij helpen u bij deze transitie en het benutten van de kansen ervan. Lees meer.

Verschillende partijen werkten mee aan het onderzoek, via enquêtes en interviews. De gemeenten Borne, Twenterand, Almelo en Hengelo fungeerden als voorbeeldgemeenten. Uit het onderzoek kwamen duidelijke conclusies. Zo lopen er in Twente al meerdere initiatieven (publieke en private) voor het terugdringen van CO2 bij goederenvervoer door bijvoorbeeld het opzetten van logistieke hubs. Kleinere kernen profiteren indirect van de invoering van ZES in de grotere kernen, maar kunnen ook via eigen maatregelen zelf meer faciliteren en stimuleren. Het bedrijfsleven vraagt om duidelijke afspraken: ‘wanneer moet men waar uitstootvrij zijn én welke regels gaan waar per wanneer gelden?’ Door dit ruim van te voren aan te geven kunnen ondernemers hier rekening mee houden in hun planning en investeringen. De vervoerders zien het liefst een uniforme Twentse aanpak van regelgeving.

Mobiliteitstransitie

De overgang naar duurzame mobiliteit vraagt om een nieuwe verdeling van de ruimte over voetgangers, fietsers, ov en auto’s. Samen met u en andere stakeholders werken wij aan een mobiliteitssysteem dat in balans is. Zo creëren we samen een veilige, bereikbare en leefbare omgeving. Lees meer.

 

Routekaart

Met bovengenoemde resultaten, hebben de gemeenten besloten om, samen met het bedrijfsleven en provincie Overijssel, te onderzoeken of een regionale routekaart hier uitsluitsel kan bieden voor alle partijen. Zo’n routekaart geeft aan of, wanneer en waar welke maatregelen worden ingevoerd. Maatregelen kunnen locaties voor laadinfrastructuur, goederenhubs en aangepaste venstertijden zijn. Ook kunnen er evaluatiemomenten worden ingesteld, zodat we samen kunnen kijken of bijvoorbeeld de maatregelen voor iedereen financieel haalbaar zijn. De keuze voor het wel of niet invoeren van een maatregel blijft bij elke afzonderlijke gemeente liggen.

 

Wethouder Arjen Maathuis van gemeente Almelo – tevens bestuurlijk trekker van dit regionale onderzoek – vertelt: “In deze moeilijke tijden voor de binnenstadsondernemers willen we geen dwingende en dure regels opleggen. Stimuleren van duurzame initiatieven past veel beter in deze tijd. Daarom willen we samen met deze ondernemers en vervoerders onderzoeken of een routekaart moet worden opgesteld. Als over een paar jaar blijkt dat de ontwikkelingen veel sneller gaan dan we dachten, kunnen we weer samen om tafel om de routekaart aan te passen.”

 

Contact

Jasper Klarenbeek, Strategisch Adviseur Ruimtelijke Ontwikkeling

Regio Zwolle

088 348 3157 / +316 12 29 59 96 / jasper.klarenbeek@rhdhv.com

LinkedIn

Laan 1914 no 35
3818 EX Amersfoort

Samen anders met Water en Bodem sturend 

Door de grote druk op de ruimte zijn de afgelopen eeuwen water en bodem op de 2e plaats gekomen bij ruimtelijke ontwikkelingen. Er is een omslag nodig naar een robuustere en toekomstbestendige aanpak. Oplossing van deze complexe puzzel vereist inzicht in het lokale bodem- en watersysteem én een andere houding en gedrag van alle betrokkenen: van beleidsmaker en beheerder tot gebruiker. Ontdek hoe.

Op weg naar een gezonde leefomgeving

We staan voor een enorme woningbouwopgave. Deze hangt sterk samen met creatie van een gezonde leefomgeving, groen in de straten, aandacht voor klimaatadaptatie en maatschappelijke voorzieningen die inspelen op een vergrijzende bevolking. De transitie naar een toekomstbestendig leefklimaat vraagt om visie en daadkracht. Wij helpen u bij deze transitie en het benutten van de kansen ervan. Lees meer.

Mobiliteitstransitie

De overgang naar duurzame mobiliteit vraagt om een nieuwe verdeling van de ruimte over voetgangers, fietsers, ov en auto’s. Samen met u en andere stakeholders werken wij aan een mobiliteitssysteem dat in balans is. Zo creëren we samen een veilige, bereikbare en leefbare omgeving. Lees meer.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in