ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Gedragsverandering blijft weerbarstig

Wat is het effect van COVID-19 geweest op ons mobiliteitsgedrag?

26 juli 2022
𝐆𝐞𝐝𝐫𝐚𝐠𝐬𝐯𝐞𝐫𝐚𝐧𝐝𝐞𝐫𝐢𝐧𝐠

Dat het veranderen van aangeleerd gedrag moeilijker is dan veel theorie doet blijken, is wellicht geen verrassing. Ook bij Procap proberen we grip te krijgen op gedragsverandering, met name in onze mobiliteitsprojecten. Neem hiervoor ook een kijkje bij: Kim van der Zande en Laura Tenniglo.

Tijdens de corona pandemie heerste de veronderstelling dat we daarna massaal ander gedrag zouden gaan vertonen, dat is echter maar deels waar gebleken. De totale effecten van corona lijken minimaal, sterker nog, het lijkt dat we massaal onze verloren uitjes, restaurant bezoekjes en vliegvakanties willen inhalen. De problematiek op Schiphol en de verwachte toename in wegverkeer (in 2022 alweer boven het niveau van vóór corona) maakt het wel duidelijk.

Wat is nu het effect van COVID-19 geweest op ons gedrag?

De auto blijft bijvoorbeeld onverminderd populair. In mobiliteitsprogramma’s, strategieën en visies zetten we de koers van vóór corona voort. Hierbij is de auto vaak het ‘laatste alternatief’ en wordt er vooral ingezet op fiets, OV, en deelmobiliteit. Al lijkt de maatschappij hier nog huiverig tegenover te staan.

De veranderingen in de mobiliteit als gevolg van meer thuiswerken, telewerken en thuisonderwijs volgen én zullen ná de pandemie naar verwachting deels blijven (KiM, 2021). Hierbij is vooral opvallend dat er bij het gebruik van het OV, de grootste afname te zien is. De pandemie lijkt vooral een dempend effect op de ontwikkeling van de woon-werk-, onderwijs- en zakelijke verplaatsingen te hebben en juist een versterkend effect op overige (compenserende) verplaatsingen (zoals ommetjes en extra winkelbezoek) en de achilleshiel van de mobiliteit: de auto.

Op een ludieke manier daagt Milieu Centraal daarom mensen uit om tot 1 juli de auto te laten staan. Financieel een stuk voordeliger met de huidige brandstofprijzen. Echter vraagt het meer, namelijk: gedragsverandering. In het artikel lees je wat men zoal tegenkomt bij een actie als deze.

Hoe zou het Nederlandse mobiliteitssysteem dan ingericht kunnen worden met dit alles in het achterhoofd? Meer hierover in een volgend artikel: van asterisk naar spinnenweb (of andersom).

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.