Drie Brabantse gemeenten aan de A27 hebben minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) gevraagd om zeer spoedig herstel van de Merwedebrug en een structurele oplossing voor de toekomst. Aalburg, Werkendam en Woudrichem menen dat er weinig gevoel is voor de impact die de plotselinge sluiting van de brug voor vrachtverkeer en openbaar vervoer heeft in de regio. ‘De gevolgen voor de ondernemers en inwoners van het Land van Heusden Altena zijn onacceptabel groot’, schrijven ze in een brief aan de bewindsvrouw.
Gemeenten: grote gevolgen sluiting Merwedebrug
De drie gemeenten willen op korte termijn een adequate oplossing voor het openbaar vervoer en vragen aandacht voor de schade die…
Veiligheidsrisico’s
De gemeenten wijzen onder andere op de veiligheidsrisico's. ‘De afsluiting betekent dat een grote druk op het onderliggende wegennet in onze regio ontstaat door sluipverkeer en door onwetendheid bij bijvoorbeeld buitenlands vrachtverkeer. Omdat deze wegen daar niet op zijn berekend brengt dit veiligheidsrisico’s met zich mee. Ook zorgt het voor overlast in de kernen van onze gemeenten.’
Schade
De drie gemeenten willen op korte termijn een adequate oplossing voor het openbaar vervoer en vragen aandacht voor de schade die bedrijven lijden. ‘Omrijden heeft grote financiële en logistieke consequenties voor ondernemers.’ Ook de provincie Noord-Brabant heeft de gevolgen woensdag tijdens overleg met de minister onder de aandacht gebracht.
Scheurtjes
De Merwedebrug op de A27 bij Gorinchem is sinds dinsdag dicht voor alle voertuigen zwaarder dan 3500 kilo. Door scheurtjes in de brugconstructie vindt Rijkswaterstaat het niet verantwoord om zwaar verkeer te laten passeren. De maatregel geldt voor onbepaalde tijd. Transportorganisaties schatten de schade op zeker een half miljoen euro per dag. (ANP)
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Er wordt al jaren gesproken over verbreding van de A27 en vernieuwing/vervanging van de brug. Telkens wordt er weer minder geld beschikbaar gesteld door I&M, waardoor een eerder ontwerp weer in de prullenbak kan. Nu is het te laat, de oude brug is verrot en de transportsector kan opdraaien voor de kosten van de afsluiting. Een nieuwe brug zal er niet 1,2,3 liggen en al met al zal een tijdelijke oplossing en daarna alsnog vervanging van de brug wel weer meer gaan kosten dan de oorspronkelijke initiatieven wanneer deze tijdig genomen waren.
Goed bezig I&M! Chapeau voor mevr. Schultz van Haegen, zij was zeker te druk met het instellen van luchtvervuilende 130 km/u zones!
Is een nieuwe brug neerleggen nou echt zoveel werk? Er is toch wel vaker een brug gebouwd in Nederland? Gewoon niet te mooi willen maken, niet te fancy, niet te ingewikkeld. Een brug: je moet erover heen kunnen, je moet eronder door kunnen, en indien gewenst moet hij open en dicht kunnen. Tender uitschrijven met grote nadruk op snelle levering. En ja, natuurlijk had dit er al lang moeten zijn. Regeren is vooruitzien, dus onbegrijpelijk dat die brug niet allang gebouwd is.
Nieuwe bruggen, in alle maten en sterkten, liggen bij Hornbach in het rek, hal 4, gang 7, ongeveer halverwege aan de linkerzijde. Let vooral ook op de leuke kleurtjes.
Nu wordt het verkeer omgeleid via wegen waar ook bruggen uit de jaren 60 liggen. Zijn die dan wel veilig?