Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Overijssel: Lelystad Airport onacceptabel

Er wordt al sinds 2010 gesproken over de laagvliegroute, die voor veel geluids- en milieuhinder gaat zorgen, aldus de briefschrijvers. Zij zijn dan ook niet gerustgesteld nu de vorige minister van Infrastructuur heeft gezegd dat het probleem van de laagvliegroute alsnog opgelost zou kunnen worden als het luchtruim tussen 2024 en 2027 wordt herzien.

20 januari 2022
Lelystad-Airport-Aerovista-Luchtfotografie-Shutterstock-1421115995.jpg

Vier Overijsselse gemeenten en de provincie vinden de opening van vakantievliegveld Lelystad Airport onacceptabel. Tenzij er alsnog een oplossing wordt gevonden voor de laagvliegroute, waar inwoners van Overijssel het meeste last van gaan krijgen. Dat hebben zij de nieuwe minister van Infrastructuur Mark Harbers in een brief laten weten. Overijssel is heel boos dat Harbers voorganger de Tweede Kamer onlangs in een brief heeft laten weten ‘dat er geen oplossing is gevonden voor de laagvliegroute’.

Laagvliegroute

Er wordt al sinds 2010 gesproken over de laagvliegroute, die voor veel geluids- en milieuhinder gaat zorgen, aldus de briefschrijvers. Zij zijn dan ook niet gerustgesteld nu de vorige minister van Infrastructuur heeft gezegd dat het probleem van de laagvliegroute alsnog opgelost zou kunnen worden als het luchtruim tussen 2024 en 2027 wordt herzien. ‘Sinds 2010 zijn toezeggingen gedaan. Het is duidelijk dat er geen garanties gegeven kunnen worden dat de laagvliegroute in de periode 2024 - 2027 wel opgelost gaat worden’, aldus Zwolle, Raalte, Kampen, Dalfsen en de provincie.

Schrappen

Het kabinet en Harbers moeten eerdere beloftes over de laagvliegroutes nakomen, vinden de briefschrijvers. ‘Er kan pas sprake zijn van opening van Lelystad Airport als de laagvliegroute daadwerkelijk is geschrapt.’ (ANP)

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ab / beleidsmedewerker
Er is helemaal niets terug te vinden in het regeerakkoord dat erop wijst dat het kabinet wil dat de bevolking “groene” vakanties gaat houden en dus het vliegtuig niet meer of minder neemt. Consumptiemaximalisatie blijft het uitgangspunt van dit kabinet. We hebben een minister van klimaat en energie, Rob Jetten die zelf graag het vliegtuig neemt, dat is hypocrisie ten top. Is dat niet het probleem wat we moeten aanpakken. Het gaat niet om dit vliegveld, dat is slechts een symptoom van doorgeschoten consumentisme.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
H. Wiersma / gepens.
In de realisering van het vliegveld Lelystad is reeds meer dan een miljard euro geïnvesteerd! Nu dat kapitaal nog eens gaan vernietigen is gekkenwerk. Bovendien is het onredelijk om bijna geheel Noord-Holland alleen met de gevolgen van de vliegbewegingen van vrijwel geheel Nederland op te zadelen.

Het vliegveld Lelystad zal in het kader van het/een spreidingbeleid voor de verdeling van de luchtvaart over heel Nederland daarom een belangrijke rol moeten spelen. Voor de luchtvaart in het algemeen zijn voorwaarden te stellen aan het aantal vliegbewegingen, het gebruik van duurzame brandstoffen, het geluid/elektrificatie etc. Zelfs in de huidige omstandigheden (standaard 500,000 vliegbewegingen of meer op Schiphol Airport) en technische en duurzame verbetering meegerekend) dient verplaatsing van dit vliegveld naar de Noordzee te worden gerealiseerd. Dat zal dan een super dure operatie worden.

Nu een goed spreidingsbeleid creëren en het vliegveld Lelystad op het juiste (economische) moment open stellen is daarom een betere optie.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Advertentie