Overslaan en naar de inhoud gaan

Provincies en gemeenten willen nationaal fietsplan

Het rijk moet werk maken van een nationaal fietsplan en vele miljoenen euro's uit het Europese herstelfonds oormerken voor…

Het rijk moet werk maken van een nationaal fietsplan en vele miljoenen euro's uit het Europese herstelfonds oormerken voor fietsinfrastructuur. Die oproep doet vrijdag een grote coalitie met daarin onder meer zeventien gemeenten en alle twaalf de provincies.

Vertragende formatie

Volgens de coalitie, aangevoerd door de Fietsersbond en de Vervoerregio Amsterdam, werden er eerder al afspraken gemaakt met provincies en regionale partijen om een Nationaal Toekomstbeeld Fiets (NTF) te ontwikkelen. 'De provincies en vervoerregio’s hebben hun huiswerk gedaan en miljoenen gereserveerd, maar wachten nu op het rijk om door te kunnen pakken. De formatie heeft dit proces vertraagd waardoor er ook geen zicht is op geld voor de uitvoering van al de plannen', aldus de coalitie in een verklaring.

7 miljard

Om de gewenste fietsinfrastructuur van de toekomst aan te leggen, is volgens de coalitie tot 2027 meer dan 7 miljard euro nodig. Zij roept het rijk op om onder meer geld dat Nederland krijgt uit het Europese herstelfonds voor een deel te gebruiken voor de fietsplannen. Nederland zou aanspraak maken op ongeveer 6 miljard euro uit die pot. Nederland heeft Brussel overigens nog niet gevraagd om zijn aandeel. Het demissionaire kabinet wil een herstelplan overlaten aan een nieuwe regering.

Klimaatdoelen

Investeren in fietsinfrastructuur brengt volgens de coalitie onder meer de klimaatdoelen dichterbij en helpt het voorzieningen buiten de steden bereikbaar te houden. 'Bovendien is fietsen erg gezond en draagt het bij aan onze verkeersveiligheidsdoelstellingen', aldus Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond.

Een brief waarin de groep het rijk oproept 'boter bij de vis te doen' wordt gesteund door alle provincies en de gemeenten Amersfoort, Amsterdam, Houten, Apeldoorn, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Goes, Groningen, Den Bosch, Utrecht, Leiden, Nijmegen, Maassluis, Rotterdam, Tilburg, Zwolle en de Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma

De noodzaak dat iedere gemeente verplicht wordt gesteld om een fietspadenplan te hebben wordt steeds urgenter. In Nederland laten we eerst iedereen een E-bike kopen en gaan dan pas nadenken wat de gevolgen zijn voor de breedte, de kwaliteit en de hoeveelheid fietspaden. Korte termijn denken noemen we dat. Maak vooral gebruik van Europese subsidies!

Op 6 december 2021, 13:16

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in