'170 km op A2 geeft geen geluidhinder'
Uit een onderzoek van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV blijkt dat een verhoging van de maximumsnelheid naar 170 km per uur, geen nadelige heeft voor het milieu of omwonenden.
Pas bij een maximumsnelheid van 170 kilometer per uur worden de normen voor geluidshinder op de verbrede A2 tussen Utrecht en Amsterdam overschreden. Dat blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV dat woensdag is gepubliceerd in Trouw.
Weinig voertuigen
Op de verbrede A2 rijden zo weinig voertuigen dat een verhoging van de snelheid eenvoudig kan, is de conclusie. HaskoningDHV onderzocht op verzoek van Trouw de voorgenomen verhoging van de maximumsnelheid in de avond en nacht van 100 tot 130 kilometer per uur. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) stuurt het voorstel voor de verhoging binnenkort naar de Tweede Kamer.
Niet slecht voor milieu
De A2 is volgens HaskoningDHV aangelegd voor 230.000 voertuigen per dag in 2020. Dat aantal wordt echter pas in 2065 gehaald bij de huidige groei, die achterblijft bij de ramingen. Op dit moment rijden dagelijks zo'n 136.000 voertuigen over de weg. Volgens het ingenieursbureau vallen ook de gevolgen voor het milieu mee. ,,Natuurlijk: 130 kilometer per uur is wat slechter voor het milieu, maar de compenserende maatregelen zijn al genomen", aldus een consultant.
Gemeenten zijn tegen
Omliggende plaatsen zijn fel tegen een hogere maximumsnelheid, uit vrees voor meer geluidshinder en luchtvervuiling. Schultz beloofde een zogeheten luchtkwaliteitsscherm bij Breukelen om de snelheidsverhoging mogelijk te maken.
Reacties: 12
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Geldverslindende maatregelen voor 10 km per uur. Kijk eens wat je tijdwinst is. Die uitgespaarde maatregelen zouden een leuke bezuinigingspost zijn. Maar de verkeizingen mogen wat kosten.
En luchtkwaliteit is in NL een luxeprobleem, een normpjesissue. Sinds 1990 is de lucht met meer dan 40% schoner geworden. Bovendien verwaait het allemaal snel, zeker langs die open vlakte tussen Holendrecht en Maarssen. Gaan we daar een "luchtkwaliteitsscherm" plaatsen - welk land kan zich dat permitteren.
De trajectcontrole A2 is een perfect voorbeeld zich kennelijk nog steeds bezig kan houden met zaken die er niet toe doen en wat zelfs tot averechtse verkeersveiligheidseffecten kan leiden. Want wat gaat het gas erop na die 20 km sukkelen...
. Met als averechts effect dat na die 20 km dat stuk even goed gecompenseerd wordt...
Nu blijkt dat niet alleen 130 km/uur geen probleem is, maar dat zelfs een maximum snelheid van 170 km/uur nog acceptabel is vanuit milieuoogpunt. Wat zal de krant op haar neus gekeken hebben met deze uitkomst!
Wel sportief van Trouw overigens dat ze de inhoud van het rapport zelf openbaar heeft gemaakt.