of 64231 LinkedIn

Verbeteren spoor naar oosten is 'redelijke investering'

De treinreis tussen de Randstad, Zwolle en Twente kan met zeker een half uur worden bekort als er aanpassingen aan het spoor in Overijssel worden gedaan. De aanpassingen verbeteren ook de grensoverschrijdende treinverbinding naar Münster in Duitsland en op termijn zelfs naar Berlijn. Dat lichten Nederlands en Duitse bestuurders donderdag toe tijdens een bijeenkomst met Kamerleden in Den Haag.
2 reacties

De treinreis tussen de Randstad, Zwolle en Twente kan met zeker een half uur worden bekort als er aanpassingen aan het spoor in Overijssel worden gedaan. De aanpassingen verbeteren ook de grensoverschrijdende treinverbinding naar Münster in Duitsland en op termijn zelfs naar Berlijn. Dat lichten Nederlands en Duitse bestuurders donderdag toe tijdens een bijeenkomst met Kamerleden in Den Haag.

Onderzoek

De provincie Overijssel pleit al lang voor verbeteringen aan het spoor in de provincie. Recent is door ingenieursbureau Royal HaskoningDHV onderzoek gedaan. Daaruit blijkt dat het 3,5 miljard euro gaat kosten om de spoorverbinding in Overijssel te verdubbelen, het spoorknelpunt bij Wierden aan te pakken en stations aan te passen. De bestuurders vinden dat 'een redelijke investering'.

 

Verduurzaamd

Voor nog eens 100 miljoen euro kunnen de treindiensten naar Münster en Dortmund worden verduurzaamd. Als dat gebeurt is een overstap in Enschede niet meer nodig, Nu moet twee derde van de dagelijkse reizigers vanuit Duitsland in Enschede wel een andere trein pakken. Op termijn kan verbeterd spoor deel gaan uitmaken van een extra snelle treindienst van Amsterdam naar Berlijn. Die reis zou dan anderhalf uur korter duren.

 

Nationaal belang

De Duitse en Nederlandse bestuurders vinden verbetering van het spoor in Overijssel 'een zaak van nationaal belang'. Ze noemen het onbegrijpelijk dat er nog geen beter spoorverbinding is tussen 'twee economische topregio's, de Randstad en Twente'. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Frank (ambtenaar) op
Anderhalf uur korter? Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? De trein kan in Flevoland wel wat harder, maar je kunt niet met 200km/u door Raalte, Heino, de Nijverdalse tunnel en Wierden razen.... Dan is de route via Apeldoorn en Deventer kansrijker, lijkt me.
Door Spijker (n.v.t.) op
3,5 miljard euro is geen kattenpis. Wat is het te behalen rendement op een dergelijke investering? Waar is de onderbouwing?
Belangrijke aspecten zijn ook:
1. de zwaarte van de prioriteit t.o.v. andere prioriteiten.
2. een goede afstemming van de rails (Nederland - Duitsland).
3. over en weer gelijke besluitvorming tussen Nederland en Duitsland (o.a. voorkomen dat spoorrails goed op elkaar worden afgestemd en/of in the middle of no where eindigen).