Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Utrecht subsidieert ombouw bedrijf tot woning

De gemeente Utrecht geeft eigenaren van bedrijfspanden subsidie als zij de panden ombouwen tot woningen. Per toegevoegde zelfstandige woonruimte is de subsidie 10.000 euro met een maximum van 50.000 euro per project.

19 juli 2013

Utrecht geeft subsidie om bedrijfspanden te verbouwen tot woningen. Per toegevoegde zelfstandige woonruimte geeft de gemeente 10.000 euro met een maximum van 50.000 euro per project.

Subsidie voor verbouwing
Bestaande kantoren, winkelruimtes of garages in Utrecht kunnen met subsidie worden verbouwd tot woning. Voor elke zelfstandige woonruimte die een eigenaar toevoegt biedt de gemeente 10.000 euro subsidie met een maximum van 50.000 euro per project. Bij zeer complexe projecten van meer dan 1000 m2 geeft de gemeente een bijdrage tot maximaal 7500 euro voor een haalbaarheidsonderzoek.


Hoop op impuls bouw in stad
Alleen eigenaren van bedrijfspanden kunnen gebruik maken van de subsidieregeling die geldt sinds 28 mei 2013. De regeling moet de verbouw van bestaande gebouwen tot zelfstandige woonruimte stimuleren. De gemeente hoopt dat zo meer zelfstandige woningen ontstaan, leegstand verminderd en de bouw in de stad een impuls krijgt. Ook verbouwplannen voor panden die vallen onder het project 'Wonen boven Winkels' komen voor subsidie in aanmerking.

Subsidie kost ons niets
Hoeveel subsidieaanvragen al gedaan zijn is nog niet bekend bij de gemeente, net zo min of de subsidieregeling een wijziging van het bestemmingsplan oplevert. Een woordvoerder laat weten dat dit tot de mogelijkheden behoort, maar of het ook gaat gebeuren weet de gemeente nog niet. Over de totale kosten voor de subsidieregeling heeft de gemeentewoordvoerder wel een uitleg: ‘De subsidie kost ons niets, behalve uitvoeringskosten.’

Financiële compensatie voeding subsidiefonds
Utrecht wil met dit beleid de omvang van de betaalbare woningvoorraad in standhouden. Als een woonruimte wordt onttrokken, samengevoegd of wordt omgezet van zelfstandig naar onzelfstandig (kamerverhuur) moet dat worden gecompenseerd. ‘Die compensatie kan via reële compensatie, dus een nieuwe woning in plaats van de oude, of via financiële compensatie. Dat staat beschreven in de regionale huisvestingsverordening. Die financiële compensatie vormt de voeding van ons Fonds Toevoeging Woonruimte.’

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Carola
De regeling kost Utrecht niets omdat het komt uit een pot die wordt gevuld met geld van mensen die een woning omzetten tot bijvoorbeeld een studentenhuis. Zij onttrekken hiermee woonruimte voor gezinnen uit het woonbestand. Dat is in principe ongewenst omdat er nog steeds een wachtlijst bestaat voor huurwoningen en er weinig mogelijkheden zijn voor starters om een fatsoenlijke goedkope woning te bemachtigen. Daarom moet zo'n eigenaar die wil omzetten compenseren. Het liefst door elders weer een woning te scheppen maar dat gebeurt nooit. Als dit niet kan dan moet de eigenaar een bepaald bedrag per vierkante meter betalen. Het gaat al gauw om twintigduizend euro voor een beetje woning. Is ook een beetje ontmoedigingsbeleid voor een hoop mensen. Ff snel cashen met studenten wordt al gauw moeilijker als je zo'n voorinvestering moet doen. Enfin, al die centjes zitten al een paar jaar in een potje en dat wordt nu dus opengesteld om op een andere manier te compenseren. Het kost de gemeente dus echt niks behalve dan de administratie eromheen. De pot blijft zich ook vullen doordat er gestaag wordt doorgegaan met omzetten naar appartementen/studentenwoningen.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Kan iemand mij uitleggen waarom deze subsidieregeling de gemeente Utrecht niets kost? Trouwens ook uitvoeringskosten zijn kosten waarvoor andere burgers opdraaien, al kan je daar tegenover stellen dat een en ander werkgelegenheid oplevert en van deze bouwprojecten positieve effecten uit (kunnen gaan).
Sjoerd Visser
Dat het extra beloningsbeleid aan mensen met behoorlijk meer geld/goederen (boven modaal) moet beperkt worden En al die belastingvoordelen ook. Als een pand bedrijfmatig niet loopt, en het staat al lange tijd leeg, dan zou je uit jezelf als eigenaar dat kunnen of zelfs moeten omzetten/ombouwen als het in het bestemmingsplan past. Kamerverhuur blijkt lonend te zijn, vooral in een grote stad met veel studerende mensen. Tevens zou men de belastingvoordelen bij leegstaande panden moeten opheffen. Ik heb regelmatig gehoord dat men panden bewust leeg laat staan, omdat men dan amper kosten maakt en er zelfs belastinggeld voor krijgt. Dat soort praktijken zorgen nu al vele jaren dat de Staat steeds meer belastinggeld kwijt is, terwijl de problemen er niet mee opgelost worden. Voor de rest is het een goed idee...zonder vergoedingen te geven. Een functioneel pand waar bedrijvigheid is zoals wonen levert geld op....ook voor de Staat aan belastinggeld.
Vincent Thunnissen / projectmanager
Veel vragen, maar ook veel herkenning. Wie weet nog dat er in de 80-er jaren een stevig landelijk subsidieprogramma liep met 5.000 eenheden 'verbouw'? Daarmee bedoelde men: omcatten van niet woningen naar woningen.

Drie keer raden hoe we aan die tot woning verbouwde pakhuizen, scholen, bedrijven komen. Eerst enkele 10-duizenden woningen-in-scholen ca. mét subsidie, daarna was de markt een tijdje sterk genoeg, en nu dan weer subsidie.

Geen idee hoe Utrecht dat overigens doet: subsidiëren zonder dat dat geld kost. Ik ga eens googelen!
Hans Middendorp / Kennismanager Ruimtelijke Ontwikkeling bij Balance
Uit Rotterdam is het concept 'kluswoning' bekend, waarbij de gemeente casco-woningen voor een casco-prijs verkocht aan eigenaars, die het pand dan ook zelk moesten renoveren. En dat niet alleen schilderen en stukken, nee, nieuwe vloeren, nieuwe leidingen, dat soort werk. Leuk voor semi-professionele klussers en voor mensen met veel contacten in Polen :)



Toch biedt het 'omkatten' van bedrijfsgebouwen en kantoren voorzichtig kansen voor 'zelfbouwers', die zich in een CPO organiseren. Vaak zijn de hoge verbouwingskosten een belangrijke drempel voor de levensvatbaarheid van zulke projecten.



Utrecht geeft nu subsidie om bedrijfspanden te verbouwen tot woningen. Voor elke zelfstandige woonruimte die een eigenaar toevoegt biedt de gemeente 10.000 euro subsidie met een maximum van 50.000 euro per project. Bij zeer complexe projecten van meer dan 1000 m2 geeft de gemeente een bijdrage tot maximaal 7500 euro voor een haalbaarheidsonderzoek.



Als kanttekening moet me wel van het hart dat een subsidie van 10.000 euro natuurlijk niet meer dan een 'druppel' is van de totale verbouwingskosten. Maar in collectief verband, waarbij de kosten voor de architect en ruwbouw worden gedeeld, is het wellicht toch een mooi begin?



Zie ook: http://www.balance.nl/sectoren/gebiedsontwikkeli …

.
joop luster / ontwerper
ligt het niet meer voor de hand dat de beleggers deze subsidie verschaffen en niet weer de belastingbetalers? De keus is immers: Eindelijk eens stevig afwaarderen van het vastgoed zodat de boeken een reeel beeld van de nieuwe werkelijkheid geven of een in verhouding kleine investering waardoor de rentabiliteit een stuk lager is de het ooit gedroomde.
Advertentie