Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Tunneltje Maarn te laag voor brandweer

Een laag tunneltje in Maarn is na een verbouwing nog lager geworden. Het gaat om centimeters, maar de speciaal verlaagde brandweer kan er niet meer onderdoor.

15 mei 2012

Het was altijd al een laag tunneltje, onder de A12 en de spoorbaan in Maarn. Maar tijdens een recente verbouwing zijn er nog een flink aantal  centimeters afgegaan. Gevolg: zelfs de verlaagde brandweer kan er niet meer onderdoor.

A12 en spoorbaan splitsen dorp

De dorpskern van Maarn wordt door de snelweg A12 en de naastgelegen spoorbaan in twee stukken geknipt: een noordelijk deel en een kleinere zuidkant. Beide wijken worden omgeven door bossen en liggen daardoor aan drie kanten geïsoleerd.

Verlaagde brandweer
Cruciale verbinding is een niet al te grote tunnel onder de snelweg en het spoor door. Speciaal hiervoor reed de brandweer al met verlaagde wagens. En nog was het krap: ooggetuigen meldden herhaaldelijk dat de centimeters hoge antenne boven op de wagen het tunneldak raakte. En de waterwagen kon er alleen onderdoor als hij vol op weg was naar de brand. Leeggespoten moest het voertuig op de terugweg noodgedwongen omrijden.

Te laag
Maar de A12 wordt verbreed en het tunneltje aangepast. Bij de opening bleek de weinige speelruimte die er was te zijn opgesnoept. ’De aannemer heeft te hoog bestraat, waardoor niet meer alle brandweerwagens door het tunneltje kunnen, verlaagd, afgetankt of niet. ‘Ze moeten nu inderdaad omrijden, aldus een woordvoerster van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Volgens haar is het een duidelijke fout van de aannemer, die dan ook op diens kosten zal worden hersteld


Brandweer Doorn assisteert

Hoe lang het gaat duren is nog niet bekend. Woordvoerder Arthur Colmjon van de Veiligheids Regio Utrecht stelt dat er geen sprake is van een gevaarlijke situatie. ‘De aanrijdtijden blijven binnen de wettelijke norm, tijdens de verbouwing konden we er ook niet onderdoor. Er liggen dus al assistentie-afspraken met de brandweer van het nabijgelegen Doorn, die blijven gewoon van kracht’.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans de Ridder
Geen probleem! Geld zat (van de burger). Het zal mij hogelijk verbazen als de aannemer dit betaalt. Bij gemeenten hoeven ze niet na te denken. Ik dan altijd denken aan de Wester Hordijk in Rotterdam. Die werd eens opnieuw geasfalteerd. Toen het eindelijk klaar was werd de weg 2 weken later al weer opgebroken.... er moets een kabeltje gelegd worden.

Ze moeten de kosten maar betalen uit het jaarlijkse gemeent-uitje. Dan letten ze wel beter op een volgende keer.
Jan
"Speciaal hiervoor reed de brandweer al met verlaagde wagens."

Te zot voor woorden, een wagenpark aanpassen voor de hoogte van een tunneltje. Waarom worden er geen hoogte-eisen gesteld aan onderdoorgangen zodat de veiligheid van bewoners niet afhankelijk is van de toevallige situatie van en standaard hulpvoertuig. Nog fijn dat ze het nu al hebben opgemerkt en niet pas bij de eerstevolgende brand dat de wagen er niet door kan, maar het had natuurlijk al in de tekeningen moeten staan (met een extra verdieping van de weg zodat de lege wagen ook eronderdoor kan om tijdverspilling op de terugweg tegen te gaan, je weet tenslotte nooit hoe snel je hem weer vol nodig hebt...)
Gerard Wiegerinck / adviseur wonen
@Jan.

Als het voorval te zot voor woorden is,waarom er dan toch zoveel aan gewijd?
Jan Pieter / bewoner
Ach, dit gebeurt in een dorp waar ze eerst de supermarkt slopen om daarna tot de conclusie te komen dat het nieuwbouw-project geen doorgang kan vinden. Dus wat is te zot voor woorden?
HMC van Heusen-Smulders / Managementondersteuner Algemeen & Communicatie
Stelletje SLAPERS!

En natuurlijk is hierop weer eens niemand direct aanspreekbaar.....
gerrie
Kun je zien hoe de overheid werkt. En het is echt overal hetzelfde. Er is geen uitzondering
Advertentie