Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Metropoolgemeenten kunnen klimaatopties kiezen

Gemeenten in de metropoolregio Den Haag Rotterdam (MRDH) moeten de komende tijd alle zeilen bijzetten om in 2025 het doel van 30% CO2-reductie in het verkeersysteem te halen. In een ‘menukaart’ geeft de MRDH een 40-tal opties, van betaald parkeren tot tolheffing.

01 april 2019
file.JPG

Gemeenten in de metropoolregio Den Haag Rotterdam (MRDH) moeten de komende tijd alle zeilen bijzetten om in 2025 het doel van 30% CO2-reductie in het verkeersysteem te halen. In een ‘menukaart’ geeft de MRDH een 40-tal opties, van betaald parkeren tot tolheffing.

Doelen

Een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot in de regio komt van het verkeer, zowel van de weg als de lucht- en scheepvaart. De 23 gemeenten die deelnemen in de regio hebben daarom al eerder verregaande doelen opgesteld: in 2025 moet de CO2-uitstoot van het verkeer in de regio 30% lager liggen dan in 2015. De voorstellen voor maatregelen die de MRDH nu aan de gemeenten heeft gepresenteerd is de uitkomst van een studie naar de manieren om dat doel te behalen. Uiteindelijk moeten de gemeenten eind dit jaar een aanpak klaar hebben om de voorgestelde reductie vorm te geven.

OV

Een deel van die reductie kan worden gerealiseerd door meer (regionaal) te investeren in openbaar vervoer, en dan vooral de meest groene varianten, zoals zero emission bussen. Maar gemeenten kunnen zelf ook een hoop doen, zoals het instellen van (hogere) parkeertarieven, en om de parkeernorm bij nieuwbouw te verlagen of af te schaffen. Ook het weren van vrachtverkeer uit de stad- en dorpskernen kan flink bijdragen aan de reductie.

Tol

De MRDH ziet het beter beheren van de verkeersstromen als belangrijke factor. Gemeenten moeten samen afspraken maken over de plek waar ze nieuwe woningen willen bouwen. Als dat dichter bij het spoorgebied ligt, dan scheelt dat weer mensen die in de auto stappen. Zo wordt ook tolheffing genoemd als effectief middel om het autogebruik terug te dringen. De MRDH omschrijft het document zelf als een ‘soort menukaart’, maar er wordt ook gewezen op het feit dat, om uberhaubt bij de reductiedoelstellingen in de buurt te komen, eigenlijk alle maatregelen op de lijst genomen moeten worden.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie