Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Provincie start nieuwe aanbesteding Waterbus

Na het mislukken van de eerste aanbesteding van de Waterbus, de waterverbinding tussen Rotterdam en Dordrecht, haalt de provincie Zuid-Holland nu bakzeil. Voor een nieuwe aanbesteding worden een aantal eisen versoepeld, en een hogere exploitatievergoeding betaald aan de inschrijver.

18 november 2019
nw.waterbus-bijlage-pb2004.jpg

Na het mislukken van de eerste aanbesteding van de Waterbus, de waterverbinding tussen Rotterdam en Dordrecht, haalt de provincie Zuid-Holland nu bakzeil. Voor een nieuwe aanbesteding worden een aantal eisen versoepeld, en een hogere exploitatievergoeding betaald aan de inschrijver.

Exploitatie

De provincie zoekt een partij om de Waterbusdienst de tien jaar na 2022 te exploiteren, maar op de oorspronkelijke aanbieding schreef geen enkele partij zich in. De provincie had onder andere de eis gesteld dat de schepen die worden ingezet, vanaf de laatste twee jaar van het tienjarig contract geheel emissievrij moeten zijn. Ook moest de verbinding naar Kinderdijk in de winter doorvaren. De huidige exploitant Aquabus, een samenwerking tussen rederij Doeksen en wegvervoerder Arriva, liet de uitbreiding van het contract ook aan zich voorbijgaan.

Teveel

Om de aanbesteding te redden laat de provincie de zware eisen nu vallen, zegt gedeputeerde Jeannette Baljeu in een brief aan Provinciale Staten. Baljeu erkent dat de strenge voorwaarden van de provincie voor de markt teveel gevraagd zijn. ‘De Waterbus is een succes, maar kan alleen blijven varen als marktpartijen voldoende ruimte krijgen om te bewegen. Zo zijn er reële kostenstijgingen, bijvoorbeeld voor wat betreft de vervanging van schepen. Een verhoging van de jaarlijkse exploitatiebijdrage met maximaal 700.000 euro en het omzetten van een aantal vervoerskundige eisen in wensen, moeten een succesvolle heraanbesteding mogelijk maken.’  

Emissievrij

Hiermee wordt het jaarlijkse bedrag dat de Waterbus kost verhoogt tot zo’n 6 miljoen euro. Bovendien wordt het exploitatiecontract verkort, van 10 naar 8 jaar. Zo hoeft de exploitant nog niet te investeren in emissievrije schepen, omdat de technische uitvoerbaarheid daarvan nog ingewikkeld kan zijn. De eis wordt voor zero-emissie wordt nu pas opgenomen in een contract voor na 2030. Maar als er een partij is die nu al emissievrij kan varen, dan kunnen ze direct een contract van 15 jaar krijgen.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie